Monthly Archives: Ιούνιος 2017

Η χώρα θέλει κυβέρνηση fast forward, αλλά ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ την κρατούν στο pause!

kalaf vouli

«Οι σημερινές φιλολογίες του κ. Παππά στη Βουλή, απλώς επιβεβαίωσαν τη διαπίστωσή μας, πως οι λόγοι της ψηφιακής καθυστέρησης της Ελλάδας έχουν σάρκα και οστά και κάθονται στα κυβερνητικά έδρανα. Όσο κι αν βαφτίζεται “επικαιροποίηση” η αντιγραφή του σχεδίου της Ν.Δ., για να δικαιολογηθεί η μη υλοποίηση, η πραγματικότητα είναι μία και είναι σκληρή: την ώρα που η χώρα χρειάζεται κυβέρνηση fast forward, ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ κρατούν την Ελλάδα κολλημμένη στο pause!»

Τα παραπάνω δήλωσε ο Βουλευτής Α΄Θεσσαλονίκης της Ν.Δ. Σταύρος Καλαφάτης, μετά το πέρας της συζήτησης επίκαιρης επερώτησης βουλευτών της Ν.Δ. προς τον υπουργό ψηφιακής πολιτικής Νίκο Παππά, με θέμα «έλλειψη σχεδίου και μη ανάληψη δράσεων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ελλάδας».

Μιλώντας νωρίτερα από το βήμα της Βουλής ο κ. Καλαφάτης, επικαλέστηκε στοιχεία που συνδέουν την υλοποίηση της ψηφιακής ατζέντας με αύξηση του ΑΕΠ κατά 5% και δημιουργία 3.8 εκατομμυρίων νέων θέσεων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και πρόσθεσε: «Σε εθνικό επίπεδο, αύξηση κατά 10% της ευρυζωνικότητας μπορεί να φέρει ετήσια αύξηση ΑΕΠ έως 1.5%. Λέξη κλειδί; Η υλοποίηση! Σημείο στο οποίο χωλαίνει η σημερινή κυβέρνηση και μαζί της χωλαίνει η Ελλάδα, παραμένοντας στις τελευταίες θέσεις κάθε λίστας αξιολόγησης της προόδου στον τομέα της ευρυζωνικότητας.»

Υπογράμμισε πως το Εθνικό Σχέδιο Ευρυζωνικής Πρόσβασης Επόμενης Γενιάς ήταν έτοιμο το 2014, αλλά υποβλήθηκε από τη σημερινή κυβέρνηση και εγκρίθηκε από την ΕΕ μόλις το Σεπτέμβριο του 2015.

«Και ύστερα, αναρωτιούνται κάποιοι γιατί κατηγορούμε την κυβέρνηση ότι εχθρεύεται  τις ιδιωτικές επενδύσεις» σημείωσε. «Το Εθνικό Σχέδιο περιελάμβανε 22 δράσεις μείωσης του κόστους επένδυσης, απλοποίησης διοικητικών διαδικασιών, τόνωσης της ζήτησης ευρυζωνικών υπηρεσιών, σωστής εστίασης επενδύσεων. Έπρεπε όλες να είχαν ολοκληρωθεί εντός του 2015. Αντ` αυτών, έχουμε καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες που κρατούν τη χώρα μας τελευταία στην κάλυψη των Δικτύων Νέας Γενιάς (NGA-Next Generation Access), τελευταία στις υποδομές δικτύων οπτικών ινών, προτελευταία στη συνδεσιμότητα με ταχύτητες άνω των 30Mbps.»

Ο κ. Καλαφάτης αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις καθυστερήσεις του έργου Rural Broadband για την ανάπτυξη ευρυζωνικότητας σε περιοχές που δεν έχουν καν ίντερνετ, καθώς και στο συμπληρωματικό αυτού, «Rural Extension» αλλά και στο έργο «Super-Fast Broadband», συνολικού προϋπλογισμού 360 εκατομμυρίων ευρώ, που ενώ είχαν χρονοδιάγραμμα προκηρύξεων εντός του 1ου εξαμήνου του 2016, βρίσκονται ακόμα στο στάδιο των εγκρίσεων που πραγματοποιήθηκαν μόλις τον προηγούμενο μήνα.

«Επιτέλους σταματήστε να σχεδιάζετε και ξεκινήστε να υλοποιείτε» κατέληξε ο κ. Καλαφάτης.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΑΥΡΟΥ ΚΑΛΑΦΑΤΗ

ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗΣ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

23/6/2017

ΘΕΜΑ: ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΚΑΙ ΜΗ ΑΝΑΛΗΨΗ ΔΡΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Σήμερα μιλάμε για ευρυζωνικότητα. Κάτι άυλο και ταυτόχρονα, ίσως πολύ τεχνικό, για να το κατανοήσουν εύκολα, όσοι μας παρακολουθούν από τα θεωρεία ή το κανάλι της Βουλής. Εμείς όλοι εδώ δεν είμαστε ειδικοί επιστήμονες της πληροφορικής, δεν δικαιούμαστε όμως να μην ξέρουμε τι σημαίνει! Ας το πούμε λοιπόν για να το καταννοήσουν και οι πολίτες. Τη δική τους ζωή αφορά άλλωστε!

Ευρυζωνικότητα σημαίνει ταχύτερο διαδίκτυο και καλύτερη επικοινωνιά. Ταχύτερη διάδοση πληροφοριών και γνώσης. Ταχύτερη και ασφαλέστερη ψηφιακή υποστήριξη της ανάπτυξης. Ενίσχυση της ευρυζωνικότητας σημαίνει ευκολότερες και γρηγορότερες συναλλαγές για την επιχειρηματικότητα. Για το εμπόριο. Για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Για κάθε πολίτη που συναλλάσσεται με το Δημόσιο. Σημαίνει δυνατότητα γρηγορότερης μείωσης της γραφειοκρατίας. Σημαίνει καλύτερη ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Σημαίνει ανάπτυξη κυρίες και κύριοι.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι η πλήρης υλοποίηση της ψηφιακής ατζέντας ως το 2020 και μετά από αυτό, αναμένεται να συμβάλει στην αύξηση του Ευρωπαϊκού ΑΕΠ κατά 5% και στη δημιουργία 3.8 εκατομμυρίων νέων θέσεων εργασίας.  Σύμφωνα με όλες τις σχετικές μελέτες, η ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας, δημιουργεί σημαντικές προοπτικές για οικονομική ανάπτυξη, απασχόληση, εξωστρέφεια και καινοτομία. Μια αύξηση κατά 10% της διείσδυσης της ευρυζωνικότητας έχει διαπιστωθεί ότι μπορεί να οδηγήσει σε ετήσια αύξηση του ΑΕΠ έως 1.5%.

Λέξη κλειδί; Η υλοποίηση! Κάτι στο οποίο δυστυχώς η σημερινή κυβέρνηση χωλαίνει. Και μαζί της χωλαίνει η Ελλάδα, παραμένοντας στις τελευταίες θέσεις κάθε λίστας αξιολόγησης της προόδου στον τομέα της ευρυζωνικότητας.

Εντάξει. Είχαμε  έγκριση του Εθνικού Σχεδίου Ευρυζωνικής Πρόσβασης Επόμενης Γενιάς, το Σεπτέμβριο του 2015. Σας το είχαμε αφήσει έτοιμο. Καθυστερήσατε να το εγκρίνετε, κι ας είναι βασική προϋπόθεση του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης 2014-2020 (του προγράμματος που διαδέχεται το ΕΣΠΑ δηλαδή).

Και τι έγινε δηλαδή που εγκρίθηκε; Οι προβλεπόμενες δράσεις ανάπτυξης ευρυζωνικών υποδομών και διαμόρφωσης ευνοϊκού νομοθετικού περιβάλλοντος για ιδιωτικές επενδύσεις σε δίκτυα επόμενης γενιάς, καθυστέρησαν τόσο, που τέθηκαν εκτός χρονοδιαγράμματος του Εθνικού Σχεδίου.

Και ύστερα, αναρωτιούνται κάποιοι γιατί κατηγορούμε την κυβέρνηση ότι εχθρεύεται  τις ιδιωτικές επενδύσεις.

Το Εθνικό Σχέδιο περιελάμβανε 22 εξειδικευμένες δράσεις μείωσης του κόστους επένδυσης, απλοποίησης των διοικητικών διαδικασιών, τόνωσης της ζήτησης βασικών ευρυζωνικών υπηρεσιών, σωστής εστίασης επενδύσεων. Έπρεπε όλες να είχαν ολοκληρωθεί εντός του 2015.

Αντί αυτού, σε ένα χρόνο από τη δημοσίευση του Εθνικού Σχεδίου, συντάχθηκε νέο Σχέδιο με τίτλο «Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική 2016-2021» από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Ανακοινώθηκε στα μέσα του περασμένου Νοεμβρίου και σ αυτό μεταφέρθηκαν οι δράσεις του πρώτου σχεδίου, δημιουργώντας νέες καθυστερήσεις. Δικαιολογία; Το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε στο μεταξύ νέους στόχο για το 2025 την δημιουργία της Ευρώπης των Gigabit. Να ξεπεράσουμε δηλαδή τους στόχους της ευρυζωνικότητας των 100 Μbps του 2020 και να μπουμε στην εποχή των ταχυτήτων σε Gbps. Άρα χρειαζόταν νέο σχέδιο κατά την κυβέρνηση.

Όμως κυρίες και κύριοι, ο νέος στόχος δεν ακυρώνει τους προηγούμενους. Δεν θα πετάξουμε αυτόματα στο κεφαλόσκαλο των Gigabits αν δεν περάσουμε από το σκαλοπάτι των 100 Mbps.

Αλλά η κυβέρνηση, αντί να υλοποιεί, προτιμά να σχεδιάζει και ξανασχεδιάζει. Αντί της ολοκλήρωσης των έργων εντός του 2015, ή εντός του 2016, ή έστω μέχρι σήμερα, η κυβέρνηση παραμένει όμηρος καθυστερήσεων και δυσλειτουργιών καθιστώντας τη χώρα μας ουραγό της ΕΕ με τους χαμηλότερους ρυθμούς προόδου.. Μόλις στα τέλη Μαρτίου ολοκληρώθηκε η ψήφιση του νόμου περί μείωσης του κόστους ευρυζωνικών υπηρεσιών, ανάπτυξης δικτύων ευρυζωνικών υποδομών και περί απλοποίησης των διοικητικών διαδικασιών.

Ας μας ενημερώσει ο Υπουργός για τους λόγους της καθυστέρησης παρά τις επισημάνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσον αφορά στη σημασία για τη μεγιστοποίηση του αντίκτυπου των ιδιωτικών επενδύσεων ως προς την κάλυψη NGA ώστε να καλύψει η Ελλάδα τη διαφορά.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Ελλάδα έλαβε 2 προειδοποιήσεις από την Επιτροπή για την καθυστέρηση στην ενσωμάτωση της σχετικής οδηγίας! Πρώτη προθεσμία δόθηκε για την 1η/1/2016, ενώ με την τελευταία προειδοποίηση δόθηκε προθεσμία ως τον Δεκέμβριο του 2016. Προθεσμία που και πάλι δεν τήρησε η κυβέρνηση.

Στην ευρωπαϊκή έκθεση ψηφιακής προόδου για το 2017  αναφέρεται ότι «η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο ως προς την υλοποίηση των επενδύσεων ύψους περίπου 1δις Ευρώ που έχουν σχεδιαστεί για επενδύσεις Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την περίοδο 2014-2020».

Επισημαίνεται ακόμη ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τη χώρα μας, εφόσον η ευρυζωνική στρατηγική της στηρίζεται στον ιδιωτικό τομέα, να διοχετεύει τις περισσότερες επενδύσεις σε υψίρρυθμα δίκτυα, περιορίζοντας τη δημόσια παρέμβαση, κυρίως σε περιοχές όπου έχει εντοπιστεί αποτυχία της αγοράς. Κι όμως: Τελευταία η Ελλάδα στην κάλυψη των Δικτύων Νέας Γενιάς (NGA-Next Generation Access). Τελευταία στις υποδομές δικτύων οπτικών ινών. Προτελευταία ως προς τη συνδεσιμότητα, με βάση τις ευρυζωνικές συνδέσεις με ταχύτητα άνω των 30Mbps.

Το 2015, όταν ανέλαβαν οι ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ τη διακυβέρνηση της χώρας, βρίσκονταν σε εξέλιξη το έργο Rural Broadband. Δηλαδή η ανάπτυξη ευρυζωνικών υποδομών σε 5.493 αγροτικές και νησιωτικές περιοχές, που δεν έχουν ούτε καν βασική πρόσβαση στο διαδίκτυο και αντιστοιχούν περίπου στο 50% της ελληνικής επικράτειας. Οι συμβάσεις υπογράφηκαν το Δεκέμβριο του 2014. Σε ποιο ποσοστό βρίσκεται η υλοποίηση του έργου, σήμερα; Αλήθεια; Ας απαντήσει ο κύριος υπουργός.

Ενόψει του ότι το 2017 βάσει της συμφωνίας ΣΔΙΤ ξεκινά η 15ετής περίοδος λειτουργίας και η χονδρική παροχή ευρυζωνικών υπηρεσιών από τους ιδιώτες φορείς σύμπραξης σε παρόχους λιανικής.  Αυτό αποτελεί το μόνο έργο με απτά αποτελέσματα, το οποίο αν και παραλάβανε οι κυβερνόντες με υπογεγραμμένες συμβάσεις, το φτάσανε να καθυστερούν οι αδειοδοτήσεις ως και 3 μήνες.

Βρισκόταν επίσης σε εξέλιξη το έργο ολοκλήρωσης Μητροπολιτικών Δακτυλίων (ΜΑΝ) με Εθνικά Δίκτυα, με στόχο, 3.700 κτίρια του δημοσίου να αποκτούν πολύ γρήγορη πρόσβαση ταχύτητας 1 Gbps (από λίγα Mbps που είχαν πριν), πολλαπλασιάζοντας την ταχύτητα σύνδεσης σε κρίσιμα Εθνικά Δίκτυα και στο Internet. Οι συμβάσεις έχουν υπογραφεί από 14/2/2014.

Υπήρχε το ψηφιακό Μητρώο Δικτυακών Υποδομών, που αφορά την καταγραφή όλων των τηλεπικοινωνιακών δικτύων της χώρας με τη δημιουργία ψηφιακού μητρώου δικτυακών υποδομών. Οι συμβάσεις υπογράφηκαν τον Ιούνιο του 2014.  Τι υλοποιήθηκε; Τίποτα μήπως;

Βρισκόταν επίσης σε εξέλιξη η διάθεση ραδιοφάσματος στα 800 MHz και 2.6 GH για σύνδεση σε πολύ υψηλές ταχύτητες στο διαδίκτυο.  Είχε ξεκινήσει και η αντιμετώπιση των Προβλημάτων στην Αδειοδότηση των Εγκαταστάσεων Κεραιών.

Κι ύστερα ήρθαν ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ!

Το εθνικό σχέδιο που ξανασχεδίασε η κυβέρνηση, προέβλεπε ήδη πριν τον επανασχεδιασμό του, 2 δράσεις που εστιάζουν στην επίτευξη των στόχων του:

Πρώτη δράση η «Rural Extension», προϋπολογισμού 160 εκατομμυρίων ευρώ. Στόχος της, η κάλυψη των περιοχών που προβλέπεται ότι θα παραμείνουν “λευκές περιοχές NGA” μετά την υλοποίηση των ανακοινωμένων επενδυτικών σχεδίων και του προαναφερθέντος  έργου Rural Broadband, για να φτάσουν παντού, τουλάχιστον συνδέσεις 30 Mbps.

Δεύτερη δράση η «Super-Fast Broadband», (προϋπολογισμού 200εκ. Ευρώ). Αυτή στοχεύει στην ανάπτυξη εκτεταμένου δικτύου οπτικών ινών σε πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές και αποσκοπεί στην επίτευξη σύνδεσης τουλάχιστον του 50% των νοικοκυριών με ταχύτητες τουλάχιστον 100Mbps, σε συνδυασμό με την κάλυψη που θα επιτευχθεί από ιδιωτικές επενδύσεις.

Τα δύο αυτά έργα, τα οποία περιλαμβάνονταν στο Εθνικό Σχέδιο που είχε εγκριθεί από την ΕΕ ήδη από το Σεπτέμβριο του 2015 και έκτοτε και μέχρι σήμερα ανακοινώνονται και εξαγγέλονται. Είχαν χρονοδιάγραμμα προκηρύξεων το α΄ εξάμηνο του 2016. Εγκρίθηκαν μόλις στις 10 Μαίου 2017 από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Τομεακών Προγραμμάτων του ΕΤΠΑ και του Ταμείου Συνοχής.

Θα μας εξηγήσει κανείς τους λόγους της καθυστέρησης; Ή μάλλον, θα τους παραδεχτεί κανείς από την κυβέρνηση; Διότι οι λόγοι της καθυστέρησης κυρίες και κύριοι έχουν σάρκα και οστά και κάθονται στα κυβερνητικά έδρανα.

Επιτέλους σταματήστε να σχεδιάζετε και ξεκινήστε να υλοποιείτε κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης. Ο 21ος αιώνας προχωρά. Η Ελλάδα χρειάζεται μια κυβέρνηση fast forward , αλλά δυστυχώς έχει μια κυβέρνηση που την κρατά στο pause!

Σας ευχαριστώ

Η απαράδεκτη εισβολή στο γραφείο του πρύτανη του ΠΑΜΑΚ πλήττει την εικόνα του ιδρύματος

F2

Ο βουλευτής Α Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας, Σταύρος Καλαφάτης, σχετικά με την εισβολή περίπου 30 φοιτητών στο γραφείο του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Αχιλλέα Ζαπράνη και την αναγραφή συνθημάτων στην είσοδο του εκπαιδευτικού ιδρύματος, δήλωσε τα εξής:

«Άλλη μία πράξη παραβατικότητας, σε εκπαιδευτικό ίδρυμα, από μια μικρή ομάδα ταραξιών, επιβεβαιώνει αυτό που πολλές φορές έχω υπογραμμίσει: Δεν υπάρχουν ιδεολογικά προσχήματα ικανά να δικαιολογήσουν την κυβερνητική ανοχή μπροστά σε παραβατικές συμπεριφορές. Επικλήσεις για “ρωμαλέα φοιτητικά κινήματα” το μόνο που κάνουν είναι να αποδεικνύουν τις ιδεοληψίες των μελών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και, φυσικά, δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα, αλλά αντίθετα το γιγαντώνουν. Ειδικά η συγκεκριμένη εισβολή, που έγινε την ώρα κατά την οποία ο πρύτανης συζητούσε, με μέλη της διοίκησης του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος για τη συνεργασία του ιδρύματος με έναν φορέα πολιτισμού, δεν είναι μόνο αδικαιολόγητη και απαράδεκτη, αλλά πλήττει και την εικόνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Εκφράζουμε τη συμπαράστασή μας και προσωπικά στον πρύτανη του ΠΑΜΑΚ, Αχιλλέα Ζαπράνη, αλλά και προς το εκπαιδευτικό προσωπικό ενός πανεπιστημίου που έχει κάνει πράξη τη συνύπαρξη της εκπαιδευτικής κοινότητας με την κοινωνία και τα πραγματικά της προβλήματα».

«Ο Λαϊκισμός τίμημα και εχθρός της Δημοκρατίας – Αντίδοτο η ανάπτυξη με κοινωνικό πρόσημο.»

a

«Τίμημα, αλλά και εχθρός της Δημοκρατίας είναι ο Λαϊκισμός», όπως είπε ο αναπληρωτής Τομεάρχης Εξωτερικών της Νέας Δημοκρατίας και υπεύθυνος για τις ευρωπαϊκές υποθέσεις, βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης Σταύρος Καλαφάτης, στη διάρκεια εκδήλωσης που διοργάνωσε με θέμα «Ευρώπη – Λαϊκισμός», στην αίθουσα Μανόλης Αναγνωστάκης του Δημαρχείου της Θεσσαλονίκης.

Ο κ. Καλαφάτης, μιλώντας με θέμα «Λαϊκισμός – Ο μεγάλος εχθρός εντός των πυλών της Δημοκρατίας», σημείωσε πως «ο Λαϊκισμός εμφιλοχωρεί στη Δημοκρατία υπονομεύοντας τους θεσμούς της για να κυριαρχήσει» και τον χαρακτήρισε … χαμαιλέοντα: «Δεξιός, ή αριστερός, εύκολα φοράει γραβάτα, ζιβάγκο, ή ανοιχτό πουκάμισο. Προσαρμόζεται σε κάθε κρίση, προτείνοντας εύκολα άμεσες λύσεις, χωρίς να συνυπολογίζει τις μακροπρόθεσμες συνέπειες για τους πολίτες, αλλά μόνο τα βραχυπρόθεσμα οφέλη του λαϊκιστή».

cΟ κ. Καλαφάτης υπογράμμισε πως ο ευρωσκεπτικισμός δεν ταυτίζεται απαραίτητα με τον λαϊκισμό, αλλά αντίθετα, ο λαϊκισμός σήμερα χρησιμοποιεί ως «όχημα» τον ευρωσκεπτικισμό: «Κριτική στάση έναντι πολιτικών της Ε.Ε., οφείλουν να τηρούν και οι φιλοευρωπαϊκές δυνάμεις, για να επιτύχουν τη βελτίωση της Ε.Ε. Όμως, ο ευρωσκεπτικισμός αξιοποιείται ως αφήγημα από Ακροδεξιούς και ριζοσπάστες Αριστερούς λαϊκιστές, για την ανέλιξη στην εξουσία. Επιχειρούν να μετατρέψουν τις κρίσεις, οικονομική, προσφυγική, πολιτική, σε πεδίο δικής τους σύγκρουσης, με στόχο να πολώσουν και να διχάσουν τους πολίτες».

Ειδικά για τη ριζοσπαστική Αριστερά, από την Ελλάδα και την Ισπανία, ως την Ιταλία και τη Γαλλία, πρόσθεσε πως «κατέφυγε στην πλέον τοξική επιλογή: Πάντρεψε τις ιδεοληψίες και τον παραδοσιακό διεθνισμό της, με το εθνολαϊκιστικό όραμα της επιστροφής σε εθνικές περιχαρακώσεις και τον μεγαλοϊδεατισμό μιας πανευρωπαϊκής ιδεολογικής ηγεμονίας».

5Ως αντίδοτα στον Λαϊκισμό, ο κ. Καλαφάτης παρέθεσε:

•        Την ενδυνάμωση των θεσμών

•        Τον πλουραλισμό με κανόνες λειτουργίας στα ΜΜΕ

•        Την αναβάθμιση της παιδείας

Και κατέληξε: «Ζητούμενο για τη σημερινή Ενωμένη Ευρώπη είναι μια αναπτυξιακή πολιτική με κοινωνικό πρόσημο», κάτι που χαρακτήρισε «διαχρονικό θεμέλιο λίθο τον οποίο τοποθέτησε ο Εθνάρχης Κωνσταντίνος Καραμανλής, στις πρώτες φιλελεύθερες κυβερνήσεις της μεταπολίτευσης και στις αρχές της Νέας Δημοκρατίας».

Στην ίδια εκδήλωση, ο καθηγητής Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Νίκος Μαραντζίδης, μιλώντας με θέμα «ο ευρωπαϊκός λαϊκισμός σε εκλογική άνοδο», σημείωσε μεταξύ άλλων πως η μεταπολεμική Ευρώπη… χτυπήθηκε από τρία κύματα λαϊκισμού: «Το πρώτο κύμα εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και στις αρχές του ’80 και 13χαρακτήρισε κυρίως τις χώρες της νότιας Ευρώπης την Γαλλία και την Ελλάδα.  Το δεύτερο κύμα εμφανίστηκε βορειότερα και στην ανατολική Ευρώπη τη δεκαετία του 1990 και του 2000. Με κόμματα όπως το ακροδεξιό αυστριακό “κόμμα της ελευθερίας”. Το τρίτο κύμα έχει πλήξει το σύνολο σχεδόν της Ευρώπης. Στον ανεπτυγμένο βορρά ο πανικός παίρνει την όψη ξενοφοβικών και ευρωσκεπτικιστικών κομμάτων της νέας άκρας δεξιάς. Κόμματα όπως του Φάρατζ (UKIP) στο Ηνωμένο Βασίλειο, του Βίλντερς στην Ολλανδία, το “Εναλλακτική για τη Γερμανία”, ή οι “Αληθινοί Φιλανδοί” εκφράζουν θυμό και ανησυχία. Οι ψηφοφόροι τους δεν είναι απαραίτητα συνειδητοί ακροδεξιοί είναι όμως σίγουρα φοβισμένοι και αγανακτισμένοι μαζί. Στο νότο, η οργή σφιχταγκάλιασε τον κάθε λογής λαϊκισμό. Το γαλλικό “Εθνικό Μέτωπο” που η Μαρίν Λεπέν εκτίναξε προς τα πάνω ξεπερνώντας τις επιτυχίες του πατέρα της, συναντήθηκε με τους νέους αστέρες της αγανάκτησης: τα “Πέντε Αστέρια” του Μπέπε Γκρίλο στην Ιταλία, τους αριστερούς “Ποδέμος” στην Ισπανία, το ΣΥΡΙΖΑ, τους ΑΝΕΛ αλλά και η Χρυσή Αυγή στην Ελλάδα. Στη μετακομουνιστική Ευρώπη παλιοί δαίμονες μπολιάστηκαν με νέες φοβίες. Έτσι γεννήθηκαν εξτρεμιστικά κόμματα όπως το “Γιόμπικ” στην Ουγγαρία ή το ρατσιστικό “Η Σλοβακία μας”, που από περιθωριακή οργάνωση κατάφερε πρόσφατα να κερδίσει 8% των ψήφων. Αυτή τη στιγμή, τα πράγματα λόγω του προσφυγικού ζητήματος και της τρομοκρατίας είναι ακόμη χειρότερα. Ο πανικός απειλεί την ίδια την ιδέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τους θεσμούς της.»

12Ο αναπληρωτής καθηγητής Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Σπυρίδων Λίτσας, επισκέπτης καθηγητής και στη Σχολή Πολέμου αλλά και Fullbrighter, μιλώντας με θέμα «λαϊκισμός στην Ευρώπη: ρίζες, αίτια και ιδεολογικές νόρμες», έκανε ιστορικές αναφορές στα φαινόμενα λαϊκισμού στις ΗΠΑ του τέλους του 19ου αιώνα και στην τσαρική Ρωσία, ενώ ανέφερε ως παράγοντες ενίσχυσης του λαϊκισμού «τη διάδοση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης στο internet, την ευρεία χρήση των hoax και fake news, τη χρήση πειστικού λόγου υπεράνω ιδεολογιών, την κλίση προς θεωρίες συνομωσίας και τα κινήματα της αντι-παγκοσμιοποίησης».

Ο ίδιος προέκρινε ως μέσα αντιμετώπισης «την επιστροφή της ιδεολογίας στην πολιτική, τη ενίσχυση της εκπαίδευσης με επιμονή στην ανάδειξη της αριστείας, τη θωράκιση του Κράτους Δικαίου και την αναβάθμιση της κοινωνικής κινητικότητας».

Συντονιστής της εκδήλωσης ήταν ο δημοσιογράφος Βαγγέλης Πλάκας.-

10 11 14 16 17 1 2 3 4 8 9