Daily Archives: 30 Νοεμβρίου 2017

«ΤΟ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΜΕΤΩΠΟ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΓΡΑΦΕΣ ΣΥΡΙΖΑ… ΣΤΗΝ ΑΜΜΟ»

napuGQeO82wEcG4T92du

Άρθρο του Σταύρου Καλαφάτη

(δημοσιεύτηκε στην οικονομική e-εφημερίδα voria.gr, στις 21/11/2017)

Η αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, με τη συνεργασία Κυβέρνησης, Περιφέρειας και εμπλεκόμενων Δήμων, αποτελεί εδώ και χρόνια έναν στόχο που υπηρετώ, ως εφικτό και πολλά υποσχόμενο, με «κλειδί» το σωστό χωροταξικό σχεδιασμό, που ορίζει τι επιτρέπεται, τι απαγορεύεται, αλλά και τι μπορεί να δημιουργηθεί, σε οποιοδήποτε σημείο.

Έτσι, θεώρησα πραγματικά σπουδαία την προ ημερών διοργάνωση μιας συζήτησης από τη Voria.gr για το Παραλιακό Μέτωπο, με βάση χωροταξικά εργαλεία, όπως τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια που θεσπίσαμε κατά τη θητεία μου στο ΥΠΕΚΑ το 2014 με δύο στόχους:

• Να οργανωθούν χωροταξικά και να αναπτυχθούν, περιοχές που μπορεί να λειτουργήσουν ως υποδοχείς σχεδίων, έργων και προγραμμάτων υπερτοπικής κλίμακας ή στρατηγικής σημασίας.
• Να αντιμετωπισθούν κρίσιμα προβλήματα χρήσεων γης.

Όλοι επαινέσαμε την πρωτοβουλία της Περιφέρειας και του ΤΕΕ, να ανοίξει αυτή η συζήτηση, με τεχνοκρατική βάση και ευρύτερες συναινέσεις. Όμως, η κυβέρνηση και ο παριστάμενος υπουργός ξέχασαν αυτά που οι φορείς ανέφεραν, ότι δηλαδή τα σχέδιο για το παράκτιο μέτωπο είναι εφικτό επειδή εμείς δημιουργήσαμε τα εργαλεία. Και το ξέχασαν επειδή διαφορετικά θα έπρεπε να παραδεχθούν ότι αυτά που προβάλουν ως δικό τους έργο, είναι απλά αντιγραφή- και μάλιστα κακή.

Το δε γεγονός, ότι κυβερνητικά στελέχη αντιδρούν επιθετικά ακόμα και σε καλοπροαίρετες επισημάνσεις, που αποσκοπούν μόνο στην διασφάλιση της αποτελεσματικότητας, με οδηγεί σε ένα ακόμα πιο ανησυχητικό συμπέρασμα: πως η κυβέρνηση κάνει συνειδητά… σχέδια στην άμμο για το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης, για να τα αξιοποιήσει επικοινωνιακά και πολιτικά, αλλά χωρίς ουσιαστικό ενδιαφέρον για την αποτελεσματική υλοποίησή τους. Ας βάλουμε λοιπόν τα πράγματα στη θέση τους για να μη μπορεί κανείς να ισχυριστεί αργότερα, ότι δεν ήξερε.

Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από σχεδιασμό υπερτοπικού επιπέδου, με μητροπολιτικά χαρακτηριστικά. Όταν δημιουργούσαμε τα εργαλεία για να το επιτύχουμε αυτό, ο ΣΥΡΙΖΑ μας «πολέμησε» λυσσαλέα, με τις γνωστές ιδεοληψίες περί εξυπηρέτησης ιδιωτικών συμφερόντων και ξεπουλήματος.

Ακόμη και όταν ανέλαβαν την εξουσία, επί μήνες, φώναζαν και έλεγαν ότι θα τα καταργήσουν τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια.

Τελικά, μπήκαν στη διαδικασία να αντιγράψουν τα ΕΧΣ που «πολεμούσαν» και τα ξανανομοθέτησαν, μόλις πέρυσι. Και μάλιστα προσέθεσαν και περισσότερη γραφειοκρατία και πιο δύσκολες διαδικασίες, έτσι, για να υπάρχει και η δική τους πινελιά, το “αριστερό “ πρόσημο…

Το κορυφαίο βέβαια, είναι, μετά από όλα αυτά, να έχουν το θράσος υπουργοί της κυβέρνησης να ρωτούν τη ΝΔ, γιατί δεν προχώρησαν επενδύσεις βάσει των ΕΧΣ! Μα, επειδή ήρθε ο ΣΥΡΙΖΑ φυσικά! Θα έπρεπε να απολογούνται αντί να επιτίθενται…

Και θα έπρεπε κυρίως να απολογούνται, διότι στην προσπάθειά τους να τα «πλασάρουν» τα ΕΧΣ ως δικό τους έργο, οι «φωστήρες» του ΣΥΡΙΖΑ έκαναν σημαντικές αρνητικές τροποποιήσεις. Τέτοιες, που στη περίπτωση του παραλιακού μετώπου της πόλης, μπορούν να κάνουν τη διαφορά, ανάμεσα στη γρήγορη δράση και στην ατέρμονη συζήτηση.

Και εξηγούμαι:

Το αρμόδιο Υπουργείο ανακοίνωσε ότι προχωρά το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο της ΔΕΘ. Η πρόταση όμως για το Παράκτιο Μέτωπο, αφορά μια εφαπτόμενη περιοχή. Πώς θα δικαιολογηθεί, για παράδειγμα στο Συμβούλιο της Επικρατείας,  η διαφορετική αντιμετώπιση με άλλη κανονιστική πρωτοβουλία και άλλο Προεδρικό Διάταγμα, για δύο χωροταξικά εφαπτόμενα σχέδια;  Και πριν βιαστούν να απαντήσουν με κατηγορίες για «κινδυνολογία», οι υπουργοί ας θυμηθούν ότι τα δύο ΕΧΣ θα έχουν Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Πώς διασφαλίζεται ότι δεν θα αλληλοαναιρούνται, αν δεν υπάρχει ενιαίος σχεδιασμός;

Και κάτι ακόμη σημαντικό: όλοι οι δήμοι της χώρας, επομένως και της Θεσσαλονίκης, πρέπει να ολοκληρώσουν μέσα στα επόμενα τρία χρόνια τα παλαιά γενικά πολεοδομικά σχέδια, αλλά αυτή τη φορά να καλύπτουν ολόκληρη την έκταση του Δήμου. Αυτά τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια, όπως τα ονομάσαμε, είχαμε προβλέψει να συμβαδίζουν με πρωτοβουλίες όπως αυτή για το παράκτιο μέτωπο, που γίνονται μέσω ΕΧΣ. Η κυβέρνηση κατήργησε αυτή την πρόβλεψη, δίνοντας την δυνατότητα σε κάθε Δήμο ξεχωριστά να αναιρεί τα ευρύτερα σχέδια με το δικό του τοπικό σχέδιο. Και δυστυχώς πάνω σε αυτό καμία απάντηση δεν έδωσε ο παριστάμενος υπουργός στην Ημερίδα της voria.

Και δυστυχώς πρέπει να τονίσω και κάτι άλλο που προσπάθησε η κυβέρνηση να κρύψει στη συζήτηση που έγινε…

Την ώρα που προχωρά η προσπάθεια του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για το παράκτιο μέτωπο της πόλης μας, βρίσκεται σε εξέλιξη η έκδοση Μελετών και Διαταγμάτων για τις περιοχές natura (με πόρους που εμείς εξασφαλίσαμε μέσω ΕΣΠΑ και διαδικασίες που εμείς δρομολογήσαμε με το ΥΜΕΠΕΡΑΑ, παρά τις περί του αντιθέτου πολιτικές κορώνες της κυβέρνησης).

Όπως όμως “ξέφυγε” από τον αρμόδιο υπουργό, στην πρόσφατη εκδήλωση, αντί να εξετασθεί η ΣΜΠΕ του παράκτιου μετώπου με βάση τα ισχύοντα, θα περιμένουμε πότε θα τελειώσουν οι μελέτες των περιοχών natura για να μπορέσει να ξεκινήσει ο σχεδιασμός των χρήσεων γης. Σε τρία χρόνια από σήμερα, σύμφωνα με τις αισιόδοξες προβλέψεις. Ζήσε Μάη μου, δηλαδή…

Όταν τους τα λέμε, όμως, μας κατηγορούν ότι κινδυνολογούμε.

Το αστείο όμως, είναι πως μας κατηγορούν για κινδυνολογία, ακόμα κι όταν τους καλούμε να προχωρήσουν το Προεδρικό Διάταγμα για τις χρήσεις γης, που εκκρεμεί, αφού πρώτα κατήργησαν τον εκσυγχρονισμό των χρήσεων γης που κάναμε το 2014.

Έτσι, ακόμα κι αν ξεκινήσει το ΕΧΣ για το παραλιακό μέτωπο, με βάση τα ισχύοντα σήμερα, θα πρέπει να σχεδιαστεί η ανάπτυξή του, με τους όρους και τις προδιαγραφές του 1987, που έχουν ξεπεραστεί και από την οικονομία και από την κοινωνία. Διότι αυτό το καθεστώς επέλεξε να επαναφέρει σε ισχύ η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Από μια εποχή που κάποιες σημερινές χρήσεις γης ήταν άγνωστες στο νομοθέτη…

Αν θέλουμε να προχωρήσουμε μπροστά, πρέπει να συμφωνούμε στα βασικά. Η καλύτερη βάση είναι η αλήθεια και καλύτερο εργαλείο η επιστήμη. Και αυτό ισχύει περισσότερο για δύσκολα θεσμικά σχέδια, όπως αυτό για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου. Για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, όμως, θα πρέπει, κάποτε, να συνταχθούν όλοι ανεξαιρέτως σε μια προσπάθεια αποτελεσματικότητας, με ξεκάθαρους κανόνες, ουσιαστική δουλειά και δίχως μικροπολιτικά παιχνίδια, που προκαλούν μόνο στασιμότητα.

Χωρίς στρατηγική και ενεργό συμμετοχή η Ελλάδα στο διάλογο για το μέλλον της Ευρώπης

europeanparliament

ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ

Τον Υπουργό Εξωτερικών και τον Αναπληρωτή Υπουργό Ευρωπαϊκών Υποθέσεων

ΘΕΜΑ : Χωρίς στρατηγική και ενεργό συμμετοχή η Ελλάδα στο διάλογο για το μέλλον της Ευρώπης

Αποτελεί γεγονός ότι η συζήτηση για το μέλλον της Ευρώπης έχει αναζωπυρωθεί το τελευταίο διάστημα, μετά την πρόσφατη ομιλία του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Γιούνκερ για την κατάσταση της Ένωσης ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο στις 13/9, την ομιλία του Γάλλου Προέδρου Εμανουέλ Μακρόν στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης στις 26/9 και την άτυπη σύνοδο κορυφής της ΕΕ στο Ταλίν στις 28 και 29 Σεπτεμβρίου.

Η συζήτηση αυτή εστιάζει στην οικονομική διακυβέρνηση της ΕΕ, ειδικότερα της Ευρωζώνης, ενώ πτυχές της αποτελούν οι προτάσεις για καθιέρωση υπουργού Οικονομικών και ενός ξεχωριστού προϋπολογισμού, όπως επίσης και ενός Ευρωκοινοβουλίου.

Στις 13/9 ο πρόεδρος Γιουνκέρ κατά την ετήσια ομιλία του αναφέρθηκε εμφατικά στην ανάγκη να αποκτήσει η Ευρωζώνη τον δικό της υπουργό Οικονομικών και ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) να μετασχηματισθεί σε ευρωπαϊκό νομισματικό ταμείο.

Στο πανεπιστήμιο της  Σορβόννης ο πρόεδρος Μακρόν παρουσίασε τις προτάσεις του για τη μεταρρύθμιση της Ευρωζώνης και τη δημοκρατία στην Ε.Ε. προτείνοντας  περαιτέρω εμβάθυνση της ζώνης του ευρώ και υπουργό Οικονομικών με δικό του προϋπολογισμό που θα ελέγχεται από ένα κοινοβούλιο των χωρών της Ευρωζώνης.

Παράλληλα, παρουσίασε και ένα ευρύ φάσμα άλλων προτάσεων, μεταξύ των οποίων η συγκρότηση κοινής στρατιωτικής δύναμης με κοινό προϋπολογισμό έως το 2020, κοινής υπηρεσίας ασύλου, καθώς και η θέσπιση Ευρωπαίου εισαγγελέα για θέματα τρομοκρατίας.

Στο πλαίσιο της άτυπης συνόδου κορυφής της ΕΕ στο Ταλίν, έλαβε χώρα συζήτηση για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία και χαρακτηρίστηκε ως το πρώτο βήμα στην πορεία προς τη λήψη αποφάσεων για το μέλλον της ΕΕ. Μάλιστα, έχει γίνει γνωστό ότι μέσα στους επόμενους μήνες οι αρχηγοί των κρατών μελών της ΕΕ θα εργαστούν εντατικά ώστε ο διάλογος για το μέλλον της ΕΕ να καταλήξει το καλοκαίρι του 2018 σε ουσιαστικές πρωτοβουλίες, οι περισσότερες εκ των οποίων συζητήθηκαν και στο ανεπίσημο δείπνο που περέθεσε ο πρόεδρος Tusk την προηγουμένη της Συνόδου

Οι συζητήσεις αυτές έρχονται ως φυσιολογική συνέχεια της παρουσίασης τον περασμένο Μάρτιο της Λευκής Βίβλου της Επιτροπής για το μέλλον της Ευρώπης (1/3), η οποία παρουσίασε τα 5 εναλλακτικά σενάρια, για το πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί η ΕΕ μέχρι το 2025, οριοθετώντας με τον τρόπο αυτό το πλαίσιο του σχετικού διαλόγου.

Κομβικής σημασίας στο πλαίσιο αυτό κατέστη η  Διακήρυξης της Ρώμης των 27 κρατών μελών στις 25 Μαρτίου, κατά την επετειακή σύνοδο για τα 60 χρόνια από την υπογραφή της Συνθήκης της Ρώμης .

Στην τελευταία  τονίσθηκε η δέσμευση των αρχηγών των 27 κρατών να προχωρήσουν ενωμένοι και αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ε.Ε.

Για τη διευκόλυνση και οριοθέτηση των σχετικών διαβουλεύσεων, στο διάστημα μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου 2017, η Επιτροπή κατέθεσε 5 σημαντικά έγραφα προβληματισμού:

  • Την κοινωνική διάσταση της Ευρώπης για μια βαθύτερη και πιο δίκαιη ΟΝΕ
  • Την τιθάσευση της παγκοσμιοποίησης
  • Το μέλλον της ΟΝΕ
  • Την Ευρωπαϊκή άμυνα, Ευρωπαϊκό ταμείο Άμυνας, στρατιωτική συνεργασία, και
  • Το μέλλον των οικονομικών της ΕΕ

Πριν από μερικές ημέρες, κατά τη γενική συζήτηση στο Eurogroup (9/10) καταγράφηκε ευρεία συναίνεση ως προς την προοπτική αναβάθμισης του ρόλου του ESM προς την κατεύθυνση ενός ευρωπαϊκού νομισματικού ταμείου.

Η συζήτηση αυτή θεωρείται ότι σηματοδότησε την επίσημη έναρξη της διαδικασίας για την εμβάθυνση της ΟΝΕ, η οποία θα επιταχυνθεί τους επόμενους μήνες, ενώ στόχος είναι η λήψη αποφάσεων μέχρι τον Ιούνιο του 2018.

Μάλιστα όπως ανακοινώθηκε, η Επιτροπή θα καταθέσει στις 6 Δεκεμβρίου μία δέσμη προτάσεων για την εμβάθυνση της ΟΝΕ, στις οποίες θα κάνει λεπτομερή αναφορά για το ρόλο του ESM. Πέραν τούτου, θα υποβάλει προτάσεις για τη δημιουργία ενός ειδικού κονδυλίου  του προϋπολογισμού τη Ευρωζώνης στον προϋπολογισμό της ΕΕ που θα παρέχει συνδρομή για την εφαρμογή διαρθωτικών μεταρρυθμίσεων, θα λειτουργεί σταθεροποιητικά και θα αποτελεί μηχανισμό ασφαλείας για την τραπεζική ένωση.

Είναι προφανές από τα ανωτέρω ότι οι εξελίξεις επιταχύνονται, όμως παρά την κρίσιμη για την Ευρώπη αλλά και τη χώρα μας συγκυρία, η κυβέρνηση εμφανίζεται αδύναμη, χωρίς σαφή στρατηγική και χωρίς δυναμική συμμετοχή στη διαδικασία διαλόγου για το μέλλον της Ευρώπης και την πορεία της ευρωπαϊκής ενοποίησης.

Η ελληνική κυβέρνηση και ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός ευρωπαϊκών υποθέσεων περιορίζονται σε μία αρνητική έναντι της ΕΕ αλλά και αντιφατική ρητορική αναφορικά με τα σενάρια για το μέλλον της ΕΕ, η οποία ενέχει τον κίνδυνο να κατατάξει τη χώρα μας στην ομάδα των δύσπιστων, απέναντι στην περαιτέρω εμβάθυνση της ενοποίησης, κρατών μελών.

Ενδεικτική της στάσης αυτής είναι η απουσία μιας ευρείας δημόσιας συζήτησης για το μέλλον της Ευρώπης, καθώς και για τη θέση αλλά και για τις επιπτώσεις που θα έχουν για τη χώρα μας οι αποφάσεις που θα ληφθούν το αμέσως επόμενο διάστημα.

Επειδή το μέλλον της Ελλάδας είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το μέλλον της ΕΕ, η χώρα μας έχει ζωτικό συμφέρον να έχει στρατηγικό σχεδιασμό αλλά και να συμμετέχει ενεργά στην εν εξελίξει  διαδικασία διαλόγου και στη λήψη αποφάσεων για το μέλλον της ΕΕ, και τη νέα αρχιτεκτονική της Ευρωζώνης. Περαιτέρω, καθώς αποτελεί ένα από τα παλαιότερα μέλη της Ένωσης, μέλος της Ευρωζώνης, της ζώνης Σένγκεν, του Συμβουλίου της Ευρώπης και του ΝΑΤΟ, αλλά και λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης, έχει άμεσο συμφέρον στην επίσπευση της ένωσης στον τομέα της άμυνας και της στρατιωτικής συνεργασίας.

Επειδή σύμφωνα με δημοσιευμένες πληροφορίες, κατά την άτυπη σύνοδο της ΕΕ στο Ταλίν, ο Πρωθυπουργός πρότεινε πρωτοβουλίες μεταξύ άλλων και για την κοινωνική Ευρώπη και μία νέα αρχιτεκτονική της ευρωζώνης, επί της οποίας παρουσίασε τις προτάσεις της Ελλάδας.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

  1. Υπάρχει στοχοθετημένος στρατηγικός σχεδιασμός της Ελλάδας, με βάση τον οποίο η χώρα μας συμμετέχει στην διαδικασία διαβούλευσης για τη διαμόρφωση του μέλλοντος της ΕΕ και ποιός είναι. Ποιες είναι οι προτεραιότητες που θέτει η κυβέρνηση στο πλαίσιο αυτό και σε ποιες επιμέρους πολιτικές και με ποιες επιμέρους ενέργειες της κυβέρνησης εξειδικεύεται η συμμετοχή της χώρας μας στη διαδικασία και στο σχετικό διάλογο.
  2. Ποια είναι η στρατηγική στόχευση της Ελλάδας ως προς τα πέντε σενάρια της Λευκής Βίβλου της Επιτροπής για το μέλλον της Ευρώπης και το πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί η ΕΕ μέχρι το 2025.
  3. Έχει εξεταστεί η δυνατότητα της χώρας μας να συμμετέχει σε ένα πιθανό σχήμα ενισχυμένων συνεργασιών, με ποιες προϋποθέσεις και ποιες θα ήταν οι επιπτώσεις ενός τέτοιου σεναρίου για την Ελλάδα.
  4. Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης απέναντι στις προτάσεις για εμβάθυνση της ΟΝΕ, για το ρόλο του ESM, την πρόταση για Υπουργό Οικονομικών και προϋπολογισμό της Ευρωζώνης;
  5. Ποιες είναι οι εκάστοτε προτάσεις της Ελληνικής κυβέρνησης που κατατέθηκαν κατά τη διάρκεια διαβούλευσης  της Επιτροπής με τα κράτη μέλη στο πλαίσιο των 5 εγγράφων προβληματισμού της Επιτροπής που κατατέθηκαν μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου 2017.
  6. Ποιες προτάσεις κατέθεσε η χώρα μας για τον ευρωπαϊκό πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων κατά τη διαδικασία διαβούλευσης της Επιτροπής.
  7. Πότε και με ποιον τρόπο διατυπώθηκε επίσημα η ελληνική πρόταση για την ανάγκη σύστασης θέσης υπουργού Κοινωνικής Συνοχής, επικεφαλής ενός Eurogroup των υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Προστασίας;
  8. Ποιες είναι οι προτάσεις της Ελλάδας τις οποίες ανέπτυξε ο Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της πρόσφατης συνόδου της ΕΕ στο Ταλίν.
  9. Αποτελεί στρατηγική επιλογή της Ελλάδας η ενίσχυση και αναβάθμιση της ευρωπαϊκής συνεργασίας στην ασφάλεια και στην άμυνα και ποιες είναι προϋποθέσεις και οι αναμενόμενες ωφέλειες για τη χώρα.

Υπογραφή Κοινής Διακοίνωσης για τη Μόνιμη Διαρθρωμένη Συνεργασία για την Άμυνα και την Ασφάλεια

9a53aa7ea5e34ebc91e48cbafa52ec7a

ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ

  1. ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
  2. ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ

ΘΕΜΑ: «Υπογραφή Κοινής Διακοίνωσης για τη Μόνιμη Διαρθρωμένη Συνεργασία για την Άμυνα και την Ασφάλεια»

Στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων στις 13/11/2017,  23 από τα 28 κράτη μέλη της ΕΕ, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, υπέγραψαν Κοινή Διακοίνωση προς το Συμβούλιο και την Ύπατη Εκπρόσωπο της Επιτροπής για τις εξωτερικές υποθέσεις και την πολιτική ασφάλειας, Federica Mogherini, σχετικά με τη Μόνιμη Διαρθρωμένη Συνεργασία (ΜΔΣ) για την Άμυνα και την Ασφάλεια (Permanent Structured Cooperation – PESCO)

Η Κοινή αυτή Διακοίνωση συνιστά σημαντικότατη εξέλιξη για την Κοινή Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας καθώς δρομολογεί τη σύσταση της MΔΣ.

Η Μόνιμη Διαρθρωμένη Συνεργασία, της οποίας το πλαίσιο και η διαδικασία προβλέπονται στα άρθρα 42 και 46 ΣΕΕ και στο Πρωτόκολο αρ. 10, αποτελεί Σύμφωνο πάνω στο θεσμικό πλαίσιο και στην πορεία μίας δομικής συνεργασίας των κρατών μελών της ΕΕ, τα οποία επιθυμούν να συνεργασθούν στενά και να συντονιστούν αποτελεσματικότερα στο πεδίο της Άμυνας και της Ασφάλειας, προκειμένου έτσι να αναπτυχθούν και να βελτιστοποιηθούν από κοινού οι απαιτούμενες για στρατιωτικές επιχειρήσεις δυνατότητες.

Αποσκοπεί στην εμβάθυνση της συνεργασίας στον τομέα της άμυνας μεταξύ των κρατών μελών που έχουν τη σχετική δυνατότητα και βούληση. Παράλληλα θα δώσει στα κράτη μέλη την ευκαιρία μέσω της συμμετοχής τους σε συντονισμένες πρωτοβουλίες και συγκεκριμένα κοινά προγράμματα, να αναπτύξουν από κοινού τις αμυντικές τους ικανότητες, να επενδύσουν σε κοινά έργα και να ενισχύσουν την επιχειρησιακή ετοιμότητα των ενόπλων δυνάμεών τους.

Η ΜΔΣ αποτελεί σημαντικό βήμα προς τη δημιουργία ολοκληρωμένης Ευρωπαϊκής Αμυντικής Ένωσης, όπως δήλωσε ο Γιουνκέρ στην ομιλία του για την κατάσταση της Ένωσης το Σεπτέμβριο του 2017.

Τα κράτη μέλη που συνυπέγραψαν, υπογράμμισαν ότι «Η ΜΔΣ αποτελεί ένα φιλόδοξο, δεσμευτικό και χωρίς αποκλεισμούς νομικό πλαίσιο για επενδύσεις στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας του εδάφους και των πολιτών της ΕΕ».

Η Ύπατη Εκπρόσωπος F.Mogherini δήλωσε ότι η εξέλιξη αυτή «θα επιτρέψει την ενίσχυση της στρατηγικής αυτονομίας της ΕΕ» και τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία.

Παρόλο που η συμμετοχή των κρατών μελών στην ΜΔΣ  είναι εθελοντική, τα συμμετέχοντα μέλη δεσμεύονται να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνουν. Ο δεσμευτικός χαρακτήρας της ΜΔΣ τη διαφοροποιεί από άλλες πρωτοβουλίες της ΕΕ στον τομέα αυτό.

Το Ευρωπαϊκό Αμυντικό Ταμείο (European Defence Fund, EDF), το οποίο δρομολόγησε η Επιτροπή τον Ιούνιο του 2017, θα παρέχει τους πόρους για την υποστήριξη των επενδύσεων στην κοινή έρευνα και την κοινή ανάπτυξη αμυντικών εξοπλισμών και τεχνολογιών. Θα προωθήσει τα συνεργατικά έργα στον τομέα της αμυντικής έρευνας, την ανάπτυξη πρωτοτύπων και την από κοινού απόκτηση δυνατοτήτων.

Μετά την εξέλιξη αυτή, το Συμβούλιο θα πρέπει  ως το τέλος του έτους, να λάβει  απόφαση για τη θέσπιση της Μόνιμης Διαρθρωμένης Συνεργασίας, η οποία θα ληφθεί με ενισχυμένη ειδική πλειοψηφία ενώ θα πρέπει να προσδιοριστούν και τα πρώτα έργα.

Εκτιμάται ότι έτσι θα  ενδυναμωθεί η αμυντική συνεργασία και θα ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα αντιμετώπισης των αυξανόμενων προκλήσεων ασφαλείας.

Επειδή η υπογραφή της Κοινής Διακοίνωσης συνιστά τη σημαντικότερη ίσως μέχρι σήμερα εξέλιξη στο πλαίσιο της κοινής αμυντικής πολιτικής σε μία εποχή κατά την οποία το γεωπολιτικό περιβάλλον καθιστά πλέον αναγκαία την ενίσχυση της συνεργασίας της ΕΕ στην εξωτερική ασφάλεια και άμυνα.

Επειδή είναι σημαντικό για την Ελλάδα να αποκομίσει τα μέγιστα οφέλη στο πλαίσιο της συνεργασίας της με άλλα κράτη μέλη εντός της ΜΔΣ, τόσο αναφορικά με την ενδυνάμωση της ασφάλειας όσο και με τη δυνατότητα ανάπτυξης της αμυντικής βιομηχανίας.

Ωστόσο, θα θέλαμε οι αρμόδιοι Υπουργοί να εξειδικεύσουν τα κριτήρια συμμετοχής και τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνει η Ελλάδα στο πλαίσιο της Μόνιμης Διαρθρωμένης Συνεργασίας.

Με βάση τα παραπάνω

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κκ Υπουργοί

  1. Ποια είναι η γενική πολιτική εκτίμηση για τη θέσπιση της ΜΔΣ και για τις ωφέλειες που θα προκύψουν για την Ελλάδα από τη συμμετοχή της στη Μόνιμη Διαρθρωμένη Συνεργασία;

 

  1. Ποια είναι τα κριτήρια συμμετοχής και οι συγκεκριμένες δεσμεύσεις που ανέλαβε η χώρα μας με την υπογραφή της Κοινής Διακοίνωσης;

 

  1. Σε τι συνίσταται η δέσμευση διαδοχικής μεσοπρόθεσμης αύξησης 20% των συνολικών αμυντικών δαπανών σε αμυντικές επενδύσεις με σκοπό την πλήρωση κενών στις αμυντικές ικανότητες με συμμετοχή σε σχετικά προγράμματα καθώς και η αύξηση του μεριδίου των δαπανών που διατίθενται σε έρευνα και τεχνολογία στον τομέα της άμυνας, ώστε να πλησιάσει το 2% των συνολικών αμυντικών δαπανών (συλλογικοί δείκτες); Τι υποχρεώσεις γεννά η δέσμευση αυτή για την Ελλάδα;

 

  1. Έχει κατατεθεί το Εθνικό Σχέδιο Εφαρμογής, όπως υπάρχει υποχρέωση και μάλιστα πριν την απόφαση του Συμβουλίου για τη ΜΔΣ; Ποιο είναι και τι περιλαμβάνει;

 

  1. Σε τι συνίσταται η εθνική συνεισφορά σε πόρους και μέσα για την υλοποίηση των προγραμμάτων της ΜΔΣ και με δεδομένη την υποχρέωση κάθε κ.μ. να συμετάσχει σε τουλάχιστον ένα «πρόγραμμα», ποιο προκρίνετε να είναι αυτό και με ποια ειδικότερα χαρακτηριστικά;

 

  1. Ποιες υποχρεώσεις συνεπάγεται για τις ένοπλες δυνάμεις μας η συμμετοχή στη ΜΔΣ;

 

  1. Ποιες είναι οι δυνατότητες της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας να συμμετέχει σε προγράμματα για κοινή έρευνα και ανάπτυξη αμυντικών εξοπλισμών και τεχνολογιών και σε ποιες ενέργειες που αφορούν την αμυντική βιομηχανία θα προβείτε για το σκοπό αυτό;

 

  1. Ποιος θα είναι ο τρόπος χρηματοδότησης της αμυντικής βιομηχανίας και των ΜΜΕ που δραστηριοποιούνται στον κλάδο αυτό από τα ευρωπαϊκά ταμεία και από το Ευρωπαϊκό Αμυντικό Ταμείο;