Monthly Archives: Ιανουάριος 2018

Εμείς δεν έχουμε λόγο να βιαζόμαστε

kalafatis-Ag.Dimitrios

Συνέντευξη του βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης Σταύρου Καλαφάτη στην εφημερίδα ‘’Πρώτο Θέμα’’ και το δημοσιογράφο Δημήτρη Μαρκόπουλο

«Το Σκοπιανό μόνο ως πρόσχημα εκλογών μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Σίγουρα όμως, ο Τσίπρας θα δραπετεύσει μέσα στο 2018, για να προλάβει την εφαρμογή του 4ουμνημονίου στο οποίο υπάρχουν νέες μειώσεις των συντάξεων και του αφορολόγητου.»

Την επιπολαιότητα της κυβέρνησης η οποία προεξοφλεί λύση παρότι η ίδια δεν έχει κοινή γραμμή, ή η σκοπιανή πλευρά δεν λέει τίποτα για την αλλαγή του Συντάγματός της, αναδεικνύει σε συνέντευξή του στο «ΘΕΜΑ» ο βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης και γνωστός για τις κόντρες του με το Γιάννη Μπουτάρη, Σταύρος Καλαφάτης.
– Η διαπραγμάτευση για το Σκοπιανό βρίσκεται σε ένα κρίσιμο στάδιο. Τι βλέπετε πίσω από τις δηλώσεις των δύο Πρωθυπουργών;

Απ: Ακούσαμε πως οι Σκοπιανοί θα αλλάξουν δυο ταμπέλες – που μετά μπορεί να ξαναλλάξουν – και ο κ. Τσίπρας θα ανοίξει τον επόμενο σταθμό στην πορεία τους για την Ε.Ε. Δεν ακούσαμε, όμως, τίποτε για την ανάγκη αλλαγής του Συντάγματός τους. Ετέθη; Κι αν ναι, τι απάντησε ο κ. Ζάεφ; Θέλει; Μπορεί; Κι αν όχι, ποια ματαιότητα συνεχίζει να κινεί τα νήματα Τσίπρα και σε ποια παγίδα μπορεί να βρεθούμε;

– Εξακολουθείτε να μην εμπιστεύεστε τους χειρισμούς της Κυβέρνησης;

Απ: Βεβαίως. Και ανέπτυξε τους λόγους ο Πρόεδρος του Κόμματος Κυριάκος Μητσοτάκης. Είχαμε, άλλωστε, ανησυχητικά δείγματα από τον περασμένο Δεκέμβρη, όταν κ. Τσίπρας, στο Βελιγράδι, έχριζε τους Σκοπιανούς απογόνους των Μακεδόνων και δήλωνε πως του αρκούσε να πουν πως δεν είναι οι μόνοι. Δεν ξέρω πως και γιατί κατασκεύασε τη φράση αυτή. Ξέρω, όμως, ότι είναι ανιστόρητη και υπονομευτική. Την «έπιασαν», άλλωστε, λίγο αργότερα, οι Σκοπιανοί και, εκεί που μας χρωστάγανε, είχαν αρχίσει να ζητάνε και το αμπέλι. Φοβούμαι πως αύριο θα τη βρούμε μπροστά μας.

– Σας κατηγορούν ότι μετά το συλλαλητήριο αλλάξατε θέση.

Απ: Πολύ πιο πριν, μιλώντας στην Πέλλα, ο Πρόεδρος του Κόμματος είχε τονίσει πως «η παρακαταθήκη της Μακεδονίας είναι ελληνική και είναι αδιαπραγμάτευτη».Μην ξεχνάμε, άλλωστε πως,  για μας, στο πακέτο της λύσης, η έμπρακτη αναγνώριση της πραγματικότητας αυτής από τους Σκοπιανούς ήταν πάντα απαράβατος όρος.

-Ο κ. Κοτζιάς είχε πει ότι η Νέα Δημοκρατία  «δεν μπορεί να κουνά το δάκτυλο σε εμάς που θα το λύσουμε» και ο κ. Τζανακόπουλος πως η Νέα Δημοκρατία  «έπαιξε τεράστιο ρόλο να μην επιλυθεί το ζήτημα». Τι απαντάτε;

Απ: Πρώτ’ απ’ όλα, είναι επιπόλαιο να προεξοφλούν λύση. Ξέρουν, άλλωστε, πως, ακόμα κι αν συμφωνήσει η κυβέρνηση των Σκοπίων στην εγκατάλειψη κάθε θέσης που συνιστά σφετερισμό της ιστορίας μας και στην αλλαγή του ονόματος, χρειάζεται – και δεν έχει – αυξημένες κοινοβουλευτικές πλειοψηφίες. Δεύτερο είναι ακόμα πιο ανεύθυνο να καταλογίζουν την ευθύνη της εκκρεμότητας στην ελληνική πλευρά. Και τρίτο να μην ξεχνούν ότι η πίεση μεταφέρθηκε στα Σκόπια και η Ελλάδα μπορεί σήμερα να διαπραγματεύεται από πλεονεκτική θέση επειδή ο Κώστας Καραμανλής – με υπουργό Εξωτερικών τη Ντόρα Μπακογιάννη και υπουργό Εθνικής Άμυνας το Βαγγέλη Μεϊμαράκη – αντιτάχθηκε στην ένταξη των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ και κατάφερε, στη Σύνοδο του Βουκουρεστίου, να κάνει συμμαχική, την ελληνική θέση: «Πρώτα λύση και μετά πρόσκληση ένταξης».
– Εκτιμάτε πως το Μακεδονικό ή η κατάσταση στην οικονομία μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρες εκλογές; Πότε θα τις προσδιορίζατε πάντως;

Απ: Το Σκοπιανό μόνο σαν πρόσχημα πρόωρων εκλογών μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Σίγουρα, όμως, ο κ. Τσίπρας θα δραπετεύσει μέσα στο 2018. Αφενός για να προλάβει την εφαρμογή του 4ου Μνημονίου στο οποίο έβαλε νέες μειώσεις των συντάξεων και του αφορολόγητου 5,2 δις ευρώ. Και αφετέρου γιατί η χρονιά που ξεκίνησε θα είναι πιο δύσκολη για όλους.

Δύο μέτρα και δύο σταθμά για τα αρχαία που ανακαλύφθηκαν στα έργα του Μετρό της Θεσσαλονίκης

jVWN64uCcS6Nn4wJx4Di

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

24 Ιανουαρίου 2018

Καλαφάτης: Δύο μέτρα και δύο σταθμά για τα αρχαία που ανακαλύφθηκαν στα έργα του Μετρό της Θεσσαλονίκης

Ο βουλευτής Α Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας Σταύρος Καλαφάτης, κατέθεσε την με αριθμό πρωτ. 2899/24-1-2018 ερώτηση στη Βουλή, προς τους αρμόδιους υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών και Πολιτισμού και Αθλητισμού, σχετικά με το σχεδιασμό για την προβολή των νέων αρχαιολογικών ευρημάτων στον υπό κατασκευή σταθμό του Μετρό Θεσσαλονίκης «Αγία Σοφία» και την υλοποίηση του όλου έργου.

Για το θέμα αυτό ο κ. Καλαφάτης δήλωσε:

«Κυβέρνηση και Αττικό Μετρό χρησιμοποιούν δύο μέτρα και δύο σταθμά σε… απόσταση μισού χιλιομέτρου: Για τα αρχαία της Βενιζέλου έγινε επανάσταση, με τη σύμπραξη της κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ από τη θέση της αντιπολίτευσης και της διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης και, μετά από καθυστέρηση που στοίχισε στο έργο, βρέθηκε λύση. Για τα αρχαία της Αγίας Σοφίας, τα οποία έχουν τουλάχιστον ίση ιστορική και αρχαιολογική αξία με αυτά της Βενιζέλου σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, ακολουθούν το “ή αρχαία ή μετρό” που οι ίδιοι ξόρκιζαν! Η τέχνη της κυβίστησης, τόσο από το υπουργείο, όσο και από την Αττικό Μετρό, σε όλο της το μεγαλείο. Όσο για το πότε, τελικά, η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα ολοκληρωμένο κι όχι κουτσουρεμένο μετρό, ο αρμόδιος υπουργός τηρεί σιγήν ιχθύος και απλώνει προπέτασμα καπνού»

Το πλήρες κείμενο της Ερώτησης έχει ως εξής:

 

ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

 

ΑΡΙΘΜ.ΠΡΩΤ.:2899/24-1-2018

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ

  1. Υποδομών και Μεταφορών
  2. Πολιτισμού και Αθλητισμού

ΘΕΜΑ: «Χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης εργασιών του Μετρό της Θεσσαλονίκης και ανάδειξη αρχαιοτήτων στον υπό κατασκευή σταθμό Αγίας Σοφίας»

Η διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ και ο αρμόδιος Υπουργός διαμηνύουν σχετικά με την πορεία των εργασιών  του έργου, πως χρονιά ορόσημο για την κατασκευή και την παράδοση της βασικής γραμμής του Μετρό της Θεσσαλονίκης θα αποτελέσει το 2020, έτος που θα ξεκινήσει η εμπορική του λειτουργία.

Αυτό σημαίνει πως το έτος 2019, δηλαδή σε έναν χρόνο από σήμερα, θα ολοκληρωθεί η κατασκευή όλων των σταθμών, θα πραγματοποιηθεί η προμήθεια και εγκατάσταση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού και του τροχαίου υλικού, οπότε θα ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές λειτουργίες των συρμών της βασικής γραμμής, που θα κρατήσουν περίπου έναν χρόνο.

Από τις αρχές του 2018 όμως γνωρίζουμε πως θα τεθούν σε ισχύ κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην οδό Βενιζέλου λόγω των εργασιών που αφορούν την κατασκευή του ομώνυμου σταθμού με τις αρχαιότητες κατά χώρα, ο οποίος θα παραδοθεί σε χρήση στις αρχές του 2022. Η μη χρησιμοποίηση δε του σταθμού Βενιζέλου δυσχεραίνει πολύ, λόγω έλλειψης χρόνου, την τοποθέτηση των γραμμών του Μετρό στον σταθμό Αγίας Σοφίας, ούτως ή άλλως.

Ως προς την κατασκευή ιδιαίτερα του σταθμού Αγίας Σοφίας, το πλήθος και η μοναδικότητα των ευρημάτων που φέρνει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη, θέτει σε νέα βάση την κατασκευή του σταθμού. Τα τμήματα των δύο βυζαντινών ημικύκλιων πλατειών, η βυζαντινή οδός γνωστή ως  decumanus maximus και ιδίως το κρηναίο οικοδόμημα που αποκαλύφθηκε ολόκληρο και είναι πολύ μεγαλύτερο από τις αρχικές εκτιμήσεις, συνθέτουν ένα πολύτιμο σύνολο αρχαιολογικών αντικειμένων και κατασκευών ανυπολόγιστης αξίας.

Παρά ταύτα και ενώ πρόσωπα που πρωτοστατούσαν για την παραμονή και ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στον σταθμό Βενιζέλου, σήμερα, ως διοικούντες, λαμβάνουν εκ διαμέτρου αντίθετη θέση για τις αρχαιότητες του υπό κατασκευή σταθμού Αγίας Σοφίας και κλίνουν υπέρ της απόσπασης των ευρημάτων χωρίς σχέδιο για την ανάδειξή τους.

Δηλαδή ουσιαστικά θα παραδοθούν 9 από τους συνολικά 13 σταθμούς της βασικής γραμμής του Μετρό (Νέα Ελβετία – Ν.Σ. Σταθμός). Οι σταθμοί Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Πλ. Δημοκρατίας και Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού θα λειτουργήσουν το 2021 ή το 2022.

Κατόπιν των ανωτέρω

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί

  1. Πότε θα ολοκληρωθεί εν τέλει συνολικά το έργο του Μετρό και θα παραδοθεί πλήρες στο επιβατικό κοινό της πόλης; Το 2019, το 2020, ή το 2022;
  2. Θα φθάνει από τη Νέα Ελβετία έως το Συντριβάνι πριν την ολοκλήρωσή του ή θα καταστεί εφικτή η χρησιμοποίηση και του σταθμού Αγίας Σοφίας; Τι χρόνος απαιτείται για να καταστεί λειτουργικός και να παραδοθεί;
  3. Πιο θα είναι το συνολικό κόστος για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου;
  4. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για τα αρχαία ευρήματα στον υπό κατασκευή σταθμό της Αγίας Σοφίας; Προβλέπεται η απόσπαση μέρους αυτών. Θα επανέλθουν και πώς θα προβάλλονται στους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης;
  5. Η αποκάλυψη του κρηναίου οικοδομήματος μεγαλύτερου σε όγκο από τις αρχικές εκτιμήσεις και η διατήρησή του όπως προβλέπεται από τον υφιστάμενο σχεδιασμό, απαιτεί σημαντικές παρεμβάσεις και ίσως σημαντικές αλλαγές στην κατασκευή του σταθμού. Ποιος είναι ο τελικός σχεδιασμός σας.

6.      Ποια είναι η θέση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για τα αρχαιολογικά ευρήματα στον υπό κατασκευή σταθμό της Αγίας Σοφίας;

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤ.ΚΑΛΑΦΑΤΗ – ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΛΗΜΜΥΡΙΚΟ ΚΙΝΔΥΝΟ

26239853_1548729678497124_6606256293543995548_n

Κυρίες και Κύριοι

Η αξιέπαινη συνεργασία τόσων επιστημονικών φορέων για τη διεξαγωγή της σημερινής ημερίδας για τον πλημμυρικό κίνδυνο στην Ελλάδα, από μόνη της, υποδηλώνει την πολυπλοκότητα και τον πολυπαραγοντικό χαρακτήρα του θέματος.

Αν προσθέσουμε την πολιτική και νομοτεχνική διάσταση του ζητήματος, τότε έχουμε μπροστά μας ένα τεράστιο παζλ πληροφοριών, προϋποθέσεων, τεχνικών λεπτομερειών και κανονιστικών διατάξεων.

Ένα παζλ που στα μάτια του μη ειδικού μέσου πολίτη φαντάζει αδιανόητα περίπλοκο.

Και γι` αυτό συνήθως βαρετό. Μέχρι τη στιγμή που έρχεται μια καταστροφή, μια τραγωδία, για να κάνει κοινό κτήμα τη σημασία του.

Η πρόκληση για όλους εμάς που έχουμε ευθύνη να κρατάμε ενωμένα τα κομμάτια του παζλ και να βλέπουμε ολόκληρη την εικόνα, είναι να θυμόμαστε πάντα τις ζωές που αυτή αφορά.

Κατά μία έννοια, όσο πιο βαρετή – μακριά από την επικαιρότητα – μένει η δουλειά μας για τον πολύ κόσμο, σημαίνει πως τόσο πιο αποτελεσματικοί είμαστε, τόσο περισσότερες καταστροφές έχουμε προλάβει, πριν συμβούν.

Διότι τα εργαλεία υπάρχουν κυρίες και κύριοι.

Χάρη σε μια συστηματική δουλειά που έγινε προηγούμενα χρόνια, η Πολιτεία είχε και έχει στη διάθεσή της, περισσότερα θεσμικά και χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε μαζί με τα επιστημονικά εργαλεία και το έμψυχο δυναμικό που εσείς εκπροσωπείτε, να γίνει αποτελεσματικότερη στην πρόληψη του κινδύνου.

Κάποια από τα εργαλεία αυτά, τα γνωρίζω καλά, γιατί οικοδομήθηκαν την περίοδο που είχα την τιμή να είμαι στο Υπουργείο Περιβάλλοντος.

Με τον νόμο 4528 του 2014 προχωρήσαμε τον εξορθολογισμό και την απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για τα υδατορέματα, αντιμετωπίζοντας τη μέχρι τότε σύγχυση αρμοδιοτήτων και μια σειρά προβλημάτων εφαρμογής.

 

Χαίρομαι που έστω και με καθυστέρηση, η σημερινή κυβέρνηση αναγνώρισε τη χρησιμότητά του, εκδίδοντας την αναγκαία εφαρμοστική ΚΥΑ τον Ιανούαριο του 2017.

 

Δεν μπορώ δυστυχώς να πω το ίδιο για το σχέδιο νόμου που είχαμε ετοιμάσει για την προστασία των υδατορεμάτων, και το οποίο αφέθηκε στις καλένδες μετά την αλλαγή της κυβέρνησης το 2015.

 

Παραδώσαμε έτοιμο και σε φάση υλοποίησης το σχέδιο για τη δασοπροστασία και τη καταπολέμηση της λαθροϋλοτομίας. Και ευτυχώς οι αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους, προσαρμόστηκαν έγκαιρα για την υλοποίησή του, που συνεχίζεται ως σήμερα χωρίς παρεμβάσεις.

 

Με το νόμο 4178 υιοθετήθηκε απαγόρευση τακτοποίησης αυθαιρέτων σε ρέματα, πλην εξαιρετικών περιπτώσεων με αυστηρούς όρους.

 

Θα θυμίσω επίσης, ότι τον Δεκέμβριο του 2012 για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας το ΥΠΕΚΑ δημοσίευσε την Προκαταρτική Εκτίμηση Κινδύνων Πλημμύρας για όλη τη χώρα.

 

Βάσει αυτής, το 2014 υπεγράφησαν οι πρώτες συμβάσεις για τα Διαχειριστικά Σχέδια Κινδύνων Πλημμύρας για τα Υδατικά Διαμερίσματα της χώρας, όπου γίνεται μελέτη όλων των αναγκαίων έργων.

 

Η κυβέρνηση της ΝΔ προέβλεψε και ενέκρινε χρηματοδότηση 8,5 εκατομμυρίων ευρώ για την υλοποίηση των σχεδίων αυτών.

 

Τη συνέχεια την ξέρουμε. Το χρονοδιάγραμμα υπογραφής και των υπολοίπων συμβάσεων ανατράπηκε στις αρχές του 2015 και η υλοποίηση μπήκε σε φάση ατέρμονης καθυστέρησης.

 

Η κομισιόν είχε θέσει αρχικά ως προθεσμία το 2015 για την ολοκλήρωσή τους και αργότερα έδωσε καταληκτική ημερομηνία τον Μάρτιο του 2016.

 

Ακόμη και σήμερα όμως, με ευθύνη της κυβέρνησης δεν έχουν ολοκληρωθεί.

 

Κάποιοι θα ρωτήσουν: Αν είχαν γίνει αυτά θα είχαμε αποφύγει την τραγωδία της δυτικής Αττικής; Ή άλλες τραγωδίες και καταστροφές σε άλλες περιοχές, όπως εδώ κοντά μας στη Μηχανιώνα, ή στον Έβρο;

 

Θα μπορούσα να πω πολύ περισσότερα, για πόρους εκατομμυρίων που δεν αξιοποιήθηκαν εγκαίρως, για σπατάλη χρόνου σε νομοθετικές εκκρεμότητες, για την ανάγκη συνταγματικά ορθής απλοποίησης των διαδικασιών δημοσίων έργων υποδομής, για τον κατά περίπτωση ρόλο της Αυτοδιοίκησης και για το συχνό φαινόμενο της απόστασης μεταξύ λόγων και έργων.

 

Αφενός δεν θέλω να μακρηγορήσω.

 

Αφετέρου, δεν νομίζω ότι ο στόχος της σημερινής ημερίδας, είναι να αναζητήσουμε ευθύνες για καταστροφές που έγιναν. Αλλά να αναζητήσουμε την ευκαιρία να αντλήσουμε και να αξιοποιήσουμε επιστημονική γνώση και εμπειρία, ώστε να μην επιτρέψουμε να επαναληφθούν.

 

Σας ευχαριστώ