Στους πολίτες ο «λογαριασμός» της προσφυγικής κρίσης από την κυβέρνηση λόγω μη απορρόφησης ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Με αφορμή τη χθεσινοβραδινή συζήτηση στη Βουλή, Επίκαιρης Επερώτησης βουλευτών της Ν.Δ. προς τους αρμόδιους υπουργούς, για την αδυναμία της κυβέρνησης να απορροφήσει ευρωπαϊκά κονδύλια του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας που προορίζονται για τη χρηματοδότηση της διαχείρισης της προσφυγικής κρίσης, ο πρώτος επερωτών, Υπεύθυνος του Τομέα Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Ν.Δ., Βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης Σταύρος Καλαφάτης, δήλωσε τα εξής:

«Η κυβέρνηση κατάφερε να παραμένει επίκαιρη η ανικανότητά της να αξιοποιήσει τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, για τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης, πολλούς μήνες μετά την επισήμανση αυτού του προβλήματος από τη Νέα Δημοκρατία. Ενδεικτικό είναι το γεγονός, ότι ενώ έχουν καταβληθεί ως προχρηματοδότηση από την Ε.Ε. 70 εκατομμύρια ευρώ, ούτε αυτά έχουν απορροφηθεί λόγω της αδυναμίας της κυβέρνησης. Η συζήτηση της σχετικής Επίκαιρης Επερώτησης μόλις χθες, με καθυστέρηση πέντε μηνών, αποτελεί απόδειξη του συστηματικού ευτελισμού της διαδικασίας κοινοβουλευτικού ελέγχου από μια κυβέρνηση που δείχνει έμπρακτα την περιφρόνησή της στους θεσμούς και στους Έλληνες πολίτες. Το κόστος της διαχείρισης για το 2015 και το 2016 σύμφωνα με το ΔΝΤ και της Τράπεζας της Ελλάδος, είναι τουλάχιστον 900 εκατομμύρια ευρώ. Η κυβέρνηση όμως, αδυνατεί μέχρι και σήμερα, να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει αυτό το νούμερο. Η κυβέρνηση ούτε χθες στη Βουλή απάντησε για το πόσο εκατομμύρια ευρώ θα επωμιστούν οι Έλληνες φορολογούμενοι για τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης, λόγω της ανικανότητάς να αξιοποιήσεις τα ευρωπαϊκά κονδύλια. Το μόνο που επιβεβαιώθηκε, ήταν πως κάθε μέρα που παραμένει αυτή η κυβέρνηση στο τιμόνι της χώρας, το κόστος για την Ελλάδα και τους Έλληνες πολίτες διογκώνεται!»

Ακολουθούν το σύνολο της ομιλίας και της δευτερολογίας του κ. Καλαφάτη.

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΞΒ΄

Δευτέρα 18 Ιουλίου 2016

Αθήνα, σήμερα στις 18 Ιουλίου 2016, ημέρα Δευτέρα και ώρα 17:00΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Ζ΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΛΥΚΟΥΔΗ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων Λυκούδης): Εισερχόμαστε στην ημερήσια διάταξη των

ΕΠΕΡΩΤΗΣΕΩΝ

Θα συζητηθεί η υπ’ αριθμόν 18/12/24.02.2016 επίκαιρη επερώτηση 15 Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας προς τους Υπουργούς Εξωτερικών και τον Αναπληρωτή Υπουργό Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Αναπληρωτές Υπουργούς Μεταναστευτικής Πολιτικής και Προστασίας του Πολίτη και Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, με θέμα «Ανέτοιμη η Κυβέρνηση να απορροφήσει τα ευρωπαϊκά κονδύλια του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας».

Πρώτος έχει τον λόγο ο επερωτών Βουλευτής κ. Σταύρος Καλαφάτης για δέκα λεπτά.

Ορίστε, κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Εκ των προτέρων, θα ήθελα να ζητήσω να κάνω χρήση ενός μεγάλου μέρους και της δευτερολογίας μου, εφόσον δεν επαρκεί ο χρόνος για την πρωτολογία.

Δεν θα μπορούσα να ξεκινήσω την εισήγησή μου δίχως να εκφράσω τη διαμαρτυρία μου, κύριε Πρόεδρε, για το γεγονός ότι συζητάμε μια επίκαιρη επερώτηση για ένα πάρα πολύ σημαντικό θέμα που αφορά τη δυνατότητα αξιοποίησης κονδυλίων κοινοτικών και όχι μόνο σε σχέση με το προσφυγικό, πέντε ουσιαστικά μήνες μετά την κατάθεση της συγκεκριμένης επερώτησης.

Μέσα από την έρευνα που έχουμε κάνει -και εγώ προσωπικά και οι συνάδελφοι μου, βεβαίως- αντιλαμβανόμαστε ότι συνεχίζει, δυστυχώς, να είναι επίκαιρη αυτή η ερώτηση ακόμα και μετά από πέντε μήνες από την κατάθεσή της από το γεγονός –και ελπίζω να μας διασκεδάσετε τις εντυπώσεις, κύριε Υπουργέ- ότι δεν έχει γίνει ουσιαστικά κανένα ουσιαστικό βήμα στο διάστημα των πέντε μηνών, από τότε, δηλαδή, που καταθέσαμε την ερώτηση. Νομίζω, όμως, ότι είναι κοινοβουλευτικά, ηθικά, πολιτικά, μη αποδεκτό -για να μην πω απαράδεκτο- να συζητούνται επερωτήσεις συναδέλφων, από οποιαδήποτε πτέρυγα και αν προέρχονται αυτές οι επερωτήσεις, πέντε μήνες –αντιλαμβάνεστε- μετά την κατάθεση της συγκεκριμένης επερώτησης. Χάνεται και ο επίκαιρος χαρακτήρας και, ουσιαστικά, ευτελίζεται -αν θέλετε- και όλη η κοινοβουλευτική διαδικασία και είναι κάτι που δεν τιμά κανέναν σε αυτόν τον τόπο και σε αυτόν τον χώρο.

Να μπω στην ουσία της συζήτησης.

Κύριοι Υπουργοί, κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στις 31/7/2015 εγκρίθηκε το εθνικό πρόγραμμα της Ελλάδας για ενίσχυση από το Ταμείο Ασύλου Μετανάστευσης και Ένταξης (ΤΑΜΕ) και το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤEA) της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την περίοδο 2014-2020.

Υπάρχει ένα ποσό το οποίο επικαιροποιημένο φτάνει στα 509,4 εκατομμύρια ευρώ. Η ερώτηση έχει γίνει γιατί υπάρχουν συγκεκριμένα σημάδια, στοιχεία, αποδείξεις –νομίζω, δεν θα σταματούσα στις ενδείξεις- της διαχειριστικής ανεπάρκειας, όσον αφορά την αξιοποίηση κονδυλίων. Και βεβαίως, αυτό έχει και μια πάρα πολύ δυσμενή συνέπεια, ένα δυσμενές αποτύπωμα και στη διεθνή εικόνα της χώρας μας, όσον αφορά την αντιμετώπιση αυτής της πολύ σοβαρής προσφυγικής κρίσης και σε σχέση με τη δυνατότητα της διαχειριστικής επάρκειας της χώρας μας να αξιοποιήσει κονδύλια, τα οποία έχουν προβλεφθεί από την κοινοτική νομοθεσία και λόγω της αβελτηρίας της Κυβέρνησης δεν μπορούν να αξιοποιηθούν.

Μέσα από πολύμηνες παλινωδίες σχετικά με την πολιτική διαχείριση του πολιτικού-μεταναστευτικού η Κυβέρνηση επέδειξε αδικαιολόγητη κωλυσιεργία και διοικητική ανεπάρκεια, με αποτέλεσμα να υφίσταται η χώρα μας συνεχείς προειδοποιήσεις από την εποχή της αναγκαιότητας της καταγραφής, της ταυτοποίησης και της πρώτης υποδοχής, της δημιουργίας των κέντρων hotspots, την απειλή προσωρινής επαναφοράς συνοριακών ελέγχων εντός Σένγκεν και, βεβαίως, να αποδεικνύεται στο τέλος ότι υπάρχει προφανής ανετοιμότητα από την πλευρά της διοικήσεως να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις της.

Θα προσπαθήσω φροντίσω να πω με επικεφαλίδες -σεβόμενος τον χρόνο που έχω- τις παλινωδίες που υπήρξαν σε σχέση με την επιτελική δομή ΕΣΠΑ –θυμίζω ότι αυτή υπήρχε στο Υπουργείο Εσωτερικών, αδρανοποιούμενη, όμως, για πάρα πολλούς μήνες- τα μεγάλα ερωτηματικά που αφορούν τη σύσταση της Υπηρεσίας Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Ασύλου Υποδοχής και Ένταξης -αυτή ουσιαστικά συστάθηκε στα τέλη Αυγούστου του 2015- και λυπάμαι να πω ότι αυτά τα οποία γνωρίζουμε μέχρι στιγμής είναι ότι καμμία από αυτές τις αρχές ουσιαστικά δεν λειτουργεί, ακόμα και αρκετούς μήνες μετά την τυπική σύστασή τους.

Και βέβαια θα πρέπει να σταματήσουμε –γιατί ακούω σε συνεντεύξεις και σε τοποθετήσεις δημόσιων λειτουργών και βεβαίως και Υπουργών- να υπάρχει το φαινόμενο της επίρριψης των ευθυνών, είτε για την άγνοια που υπάρχει είτε για την κρισιμότητα της κατάστασης, που δεν επέτρεψε να είστε έτοιμοι όσον αφορά τη σύσταση και τη λειτουργία αυτών των συγκεκριμένων αρχών, που θα βοηθούσαν την αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων.

Εδώ απλώς θέλω να θυμίσω, για να διασκεδάσω αυτές τις εντυπώσεις και να απαντήσω λέγοντας ότι δεν είναι έτσι, δήλωση στις 2/9/2015 της εκπροσώπου της Κομισιόν κ. Μπερτρό, όπου αναφέρεται ότι ο αρμόδιος Επίτροπος για θέματα μετανάστευσης κ. Αβραμόπουλος απέστειλε την ίδια μέρα επιστολή προς τις ελληνικές αρχές με τέσσερις τομείς, μεταξύ των οποίων είναι η επιστολή η οποία αναφέρει ότι η Κομισιόν αναμένει από τις ελληνικές αρχές να υποβάλουν αίτημα για χρηματοδότηση έκτακτης ανάγκης. Μας χτυπούσε, δηλαδή, το καμπανάκι η Κομισιόν και μας έλεγε: «Ελάτε να ζητήσετε χρήματα για το κονδύλι της έκτακτης ανάγκης».

Ένα άλλο ζήτημα που τότε έθεσε η Κομισιόν ήταν η ανάγκη ολοκλήρωσης της Ρυθμιστικής Αρχής που θα διαχειριστεί τα χρήματα που θα προέλθουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού.

Αρχές Φεβρουαρίου, κύριε Υπουργέ, ο κ. Αβραμόπουλος δήλωνε ότι η ελληνική Κυβέρνηση ακόμη και σήμερα δεν είναι πλήρως έτοιμη να απορροφήσει τα ευρωπαϊκά κονδύλια, τα οποία, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε, παραμένουν αδρανή.

Ομοίως, στις 4/2/2016 η Επίτροπος Περιφερειακής Ανάπτυξης κ. Κορίνα Κρέτσου δήλωνε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ότι η Ελλάδα, δυστυχώς, δεν χρησιμοποίησε τα ευρωπαϊκά κονδύλια, για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της μετανάστευσης, αντιπαραβάλλοντας το παράδειγμα της Ιταλίας, η οποία ζήτησε εγκαίρως τη συμβολή των ταμείων και έλαβε ήδη σημαντικά ποσά.

Άρα, υπάρχει μια σειρά ερωτημάτων, κύριε Υπουργέ. Από τον Μάιο του 2015, πάνω από έναν χρόνο, που η Επιτροπή διπλασίασε τα διαθέσιμα κονδύλια για το μεταναστευτικό, ποιο ποσό έχει εκταμιευτεί από τα ευρωπαϊκά κονδύλια στην Ελλάδα;

Επτά ολόκληρους μήνες μετά τη νομοθετική πρόβλεψη στον ν. 4332/2015 για την τροποποίηση του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας και την έκδοση των απαιτούμενων εκλογικών αποφάσεων στα τέλη Αυγούστου του 2015 λειτουργεί πλήρως η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του Υπουργείου Εσωτερικών; Μεταφέρθηκε αλλού; Λειτουργεί η Υπηρεσία Διαχείρισης Ασύλου Υποδοχής και Ένταξης; Υπάρχουν κτήρια τα οποία ουσιαστικά φιλοξενούν αυτές τις δομές και τελικά σε τι βαθμό εγρήγορσης και επάρκειας βρισκόμαστε;

Είναι πραγματικά λυπηρό –ξέρετε- να περιγράφω μια τέτοια κατάσταση, διότι, αν η Ελλάδα είχε συστήσει την ειδική υπηρεσία εγκαίρως, θα μπορούσε ήδη από τα μέσα του 2015 να απορροφήσει τότε άμεσα το 4% του συνολικού προγράμματος 2014-2020, που σας είπα ότι είναι 500 εκατομμύρια, αλλά και εμπροσθοβαρώς το 3% των χρημάτων του 2015.

Δεύτερο κομμάτι, είναι η έλλειψη πρόβλεψης ειδικού κονδυλίου για τον επαναπατρισμό και τη μετεγκατάσταση. Υπάρχει ένας πίνακας στο παράρτημα που αφορά τις χρηματοδοτήσεις ανά κράτος με ημερομηνία 10/8/2015, που είναι δελτίο Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που εκδόθηκε μετά την έγκριση των εθνικών προγραμμάτων. Δεν προβλέπεται για την Ελλάδα ειδικό κονδύλι για τον επαναπατρισμό και τη μετεγκατάσταση.

Αντίθετα, τέτοια κονδύλια προβλέπονται για την Ιταλία, 3 εκατομμύρια, για την Ισπανία, 2,6 εκατομμύρια, και για τη Σουηδία, 31,2 εκατομμύρια. Αυτές οι χώρες είχαν ήδη προβλέψει και εντάξει στο εθνικό τους πρόγραμμα χρηματοδότηση για την επανεγκατάσταση και τη μετεγκατάσταση προσφύγων και μεταναστών.

Σε εμάς υπάρχει ένα θέμα, κύριε Υπουργέ. Θυμίζω ότι το εθνικό πρόγραμμα ουσιαστικά το υπέβαλε τροποποιημένο η Κυβέρνηση στις 17/7/2015, με την απόφαση της Επιτροπής 5313/31.7.2015, που ενέκρινε το εθνικό πρόγραμμα. Όμως, στην από 1/3/2016 γραπτή απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής στην ερώτησή μου, αναφέρεται ότι με την απόφαση 9607/2015 που τροποποιεί την 5313/31.7.2015, που είναι η απόφαση της έγκρισης ουσιαστικά του Εθνικού Προγράμματος από την πλευρά της Επιτροπής, προβλέφθηκαν πρόσφατα χρηματοδοτικά κονδύλια για επανεγκατάσταση 3.540.000 ευρώ και για μετεγκατάσταση σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης 31.765.000 ευρώ. Αυτή η απόφαση εκδόθηκε μόλις στις 17/12/2015.

Ουσιαστικά, δηλαδή, στο Εθνικό Πρόγραμμα Χρηματοδότησης δεν είχατε προβλέψει, από ό,τι φαίνεται από τα στοιχεία, μία τέτοια χρηματοδότηση για τη μετεγκατάσταση. Και νομίζω ότι αυτό αποδεικνύει και τη σοβαρότατη παράλειψη που είναι ή αβελτηρία ή είναι -αν θέλετε- μια αντίληψη που είχατε ίσως στο παρελθόν -δεν ξέρω αν την έχετε και τώρα- σχετικά με την αναγκαιότητα των ανοιχτών συνόρων. Είναι αβλεψία; Είναι επιλογή σας; Είναι κάτι που πρέπει να απαντηθεί.

Επαναλαμβάνω το αίτημά μου για κατάθεση στη Βουλή του Εθνικού Προγράμματος Χρηματοδότησης από το ΤΑΜΕ και το ΤΕΑ, καθώς και όλων των παρατηρήσεων της Επιτροπής τροποποιήσεων που υπέβαλε η Κυβέρνηση και όλων των τροποποιητικών αποφάσεων της Επιτροπής, καθώς δεν υπάρχει πρόσβαση από το αρχείο της Επιτροπής στην απόφαση του 9607, που τροποποιεί την απόφαση 5313/2015, όπου προβλέφθηκαν κατά δήλωση του κυρίου Υπουργού χρηματοδοτικά κονδύλια για επανεγκατάσταση και μετεγκατάσταση.

Τρίτο κομμάτι: Η έλλειψη πρόβλεψης χρηματοδότησης από τα ευρωπαϊκά ταμεία της δημιουργίας hot spots. Και εδώ, κύριοι Υπουργοί, ολιγωρία, οργανωτική ανεπάρκεια είναι τα χαρακτηριστικά που σηματοδοτούν την αντίληψη της Κυβέρνησης για το προσφυγικό στο ζήτημα των δαπανών για την κατασκευή και λειτουργία των κέντρων υποδοχής και ταυτοποίησης, των γνωστών hot spots, τα οποία δεν προβλέπεται να χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκά κονδύλια, γιατί απλώς κι αυτά δεν εντάχθηκαν στο Εθνικό Πρόγραμμα Χρηματοδότησης.

Η κατασκευή και λειτουργία των hot spots –και θυμίζω ότι λοιδορήθηκε η χώρα μας πριν από ενάμιση χρόνο ακριβώς για το ζήτημα της αντιμετώπισης των συγκεκριμένων χώρων κατασκευής και υποδοχής- κατέστη βασική αιτία που παρέσχε τη δικαιολογία στις γειτονικές μας χώρες να κλείσουν τα σύνορα και αυτό ουσιαστικά να οδηγήσει σε δύσκολες αποφάσεις όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και σε δυσμενή θέση τη χώρα μας.

Στη γραπτή του απάντηση στην ερώτηση που κατέθεσα στη Βουλή, ο κύριος Υπουργός αναφέρει ότι η δαπάνη κατασκευής δεν περιλήφθηκε στο Εθνικό Πρόγραμμα Χρηματοδότησης από ΤΑΜΕ, με την αιτιολογία ότι η ανάγκη δημιουργίας τους προέκυψε μεταγενέστερα. Υπενθυμίζω στον κύριο Υπουργό ότι το Εθνικό Πρόγραμμα εγκρίθηκε στις 31/7/2015, ενώ τροποποιητικές αποφάσεις εκδόθηκαν τον Δεκέμβρη του 2015. Είναι αυτονόητο και βέβαιο ότι η υποχρέωση κατασκευής των κέντρων πρώτης υποδοχής και ταυτοποίησης είχε επιβληθεί και αναληφθεί από την Κυβέρνηση το 2015 και τουλάχιστον τον Μάιο, όταν η Επιτροπή παρουσίασε την ατζέντα για το μεταναστευτικό.

Έτσι, λοιπόν, υπάρχει ένα άλλο ερώτημα, κύριε Υπουργέ: Σε ποιο ποσό ανέρχεται η δαπάνη κατασκευής και λειτουργίας των κέντρων καταγραφής και ταυτοποίησης, το οποίο προήλθε από τον κρατικό προϋπολογισμό αποκλειστικά;

Τέταρτο σημείο: Χρηματοδότηση έργων ΤΑΜΕ και ΤΕΑ από το ΠΔΕ. Το Υπουργείο Οικονομίας μάς ενημερώνει σε συγκεκριμένη απάντηση, κατόπιν ερωτήσεως που έθεσα στη Βουλή, ότι στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του έτους 2016 έχουν ενταχθεί έργα που χρηματοδοτούνται από ΤΑΜΕ και ΤΕΑ με φορείς υλοποίησης το Υπουργείο Εσωτερικών και το Υπουργείο Ναυτιλίας τρία έργα με συνολική πίστωση έτους 2016 περίπου 4,5 εκατομμύρια ευρώ.

Με την τεράστια οικονομική επιβάρυνση που υφίσταται ο κρατικός προϋπολογισμός για τη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος, η συνολική μέχρι σήμερα πίστωση για το 2016 για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα είναι μόνο 4,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ συγχρόνως δεν έχει πραγματοποιηθεί καμιά πληρωμή, τουλάχιστον ως το τέλος του Φεβρουαρίου, απ’ όσο γνωρίζω από τα στοιχεία που έχουμε μέχρι στιγμής. Πρέπει να μας απαντήσετε για το ύψος των πληρωμών που έγιναν για το 2015.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, για το 2015, είχαν ενταχθεί στο ΠΔΕ το ΤΑΜΕ έργα ύψους περίπου 36,5 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ το αντίστοιχο ποσό για το 2014 ήταν 30,2 εκατομμύρια ευρώ, παρόλο που οι μεταναστευτικές ροές ήταν σημαντικά χαμηλότερες, ενώ στο ΤΕΑ οι εντάξεις έργων ήταν της τάξης των 8,4 εκατομμύρια ευρώ περίπου. Πόσες πληρωμές…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων Λυκούδης): Κύριε συνάδελφε, να ολοκληρώσετε;

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Ολοκληρώνω. Είχα ζητήσει να πάρω και μέρος της δευτερολογίας μου, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων Λυκούδης): Θέλετε να κάνετε χρήση και της δευτερολογίας σας; Να την πάρετε, κύριε συνάδελφε.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Ένα μεγάλο μέρος της δευτερολογίας μου ζήτησα εκ των προτέρων.

Να ρωτήσω και πόσες προπληρωμές έχουν γίνει για τα έργα αυτά.

Κλείνω λοιπόν, για να κρατήσω και ένα μικρό κομμάτι για τη δευτερολογία μου. Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας στις 8/2/2016 δήλωσε ότι τον τελευταίο χρόνο μπήκαν και έφυγαν από τη χώρα εννιακόσιες εξήντα χιλιάδες πρόσφυγες-μετανάστες και διευκρίνισε ότι το κόστος για την Ελλάδα τα τελευταία δυόμισι χρόνια ανέρχεται σε 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Το τεράστιο δημοσιονομικό κόστος που προκύπτει από τη διαχείριση του προσφυγικού καταδεικνύει προδημοσίευση έκθεσης της Τράπεζας της Ελλάδος αρχές Φεβρουαρίου, η οποία υπολογίζει την κρατική δαπάνη για το 2016 στο ποσό των 600 εκατομμυρίων ευρώ, με βάση συντηρητικές προβλέψεις.

Η Κυβέρνηση και οι αρμόδιοι Υπουργοί πρέπει να δώσουν απαντήσεις στους Βουλευτές του ελληνικού Κοινοβουλίου, σχετικά με το ποσό στο οποίο ανήλθε συνολικά το δημοσιονομικό κόστος διαχείρισης του προσφυγικού ζητήματος για το 2015 και ποια προβλέπεται να είναι η συνολική κρατική δαπάνη για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της χώρας μας εντός του 2016.

Ευχαριστώ πολύ.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

Κύριε Καλαφάτη, έχετε το λόγο.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κοιτάξτε, κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για να είμαι ειλικρινής, θα περίμενα από την πλευρά της Κυβέρνησης να υπάρχει μεγαλύτερη και καλύτερη προετοιμασία αναφορικά με τις απαντήσεις, που προσδοκούσαμε να λάβουμε, σε σχέση με ένα τόσο κρίσιμο θέμα, όπως είναι το προσφυγικό.

Μπορώ να πω, κύριοι συνάδελφοι, ότι δεν ικανοποιήθηκα καθόλου από τις απαντήσεις που δέχθηκα από τους κυρίους συναδέλφους, ανεξαρτήτως του κλίματος που προσπάθησαν οι Υπουργοί να δημιουργήσουν και που απαιτείται σε ένα βαθμό, δηλαδή, σε σχέση με την συναίνεση που απαιτείται σε ένα βαθμό στο Σώμα για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα. Όμως, τα ερωτήματα, κύριοι Υπουργοί, παραμένουν και δεν δόθηκαν απαντήσεις.

Θα ήθελα να κάνω μια πολιτική σημείωση. Δεν είναι θέμα ιδεολογίας, κύριε Υπουργέ, κύριε Σταθάκη, και ένα μείγμα ιδεολογίας και ανικανότητας. Είναι και θέμα ιδεοληψίας. Δεν πρέπει να παραγράφουμε την αντιμετώπιση, την θέση και τη στάση της Κυβέρνησης τους πρώτους μήνες που αντιμετώπισε την προσφυγική κρίση. Αυτή η στάση και η θέση της Κυβέρνησης αποτυπώνεται με συγκεκριμένες πολιτικές συμπεριφορές, είτε τοποθετήσεις των αρμοδίων Υπουργών, που υπηρετούσαν τότε σε θέσεις κλειδιά, είτε, βεβαίως, έχουν να κάνουν με συγκεκριμένα μηνύματα που εξέπεμπε η Κυβέρνηση τους πρώτους μήνες της διακυβέρνησης της χώρας από εκείνη, όσον αφορά το προσφυγικό ζήτημα, δηλαδή, το γεγονός ότι εξέπεμπε ένα εντελώς διαφορετικό μήνυμα από αυτό το οποίο τώρα εκπέμπει μετά από ενάμιση χρόνο, αυτό δεν σημαίνει ότι παραγράφονται οι πολιτικές ευθύνες.

Μην ζητάτε από εμάς να αποδεχθούμε ότι θα πληρώσει η ελληνική κοινωνία και στο ζήτημα του προσφυγικού το «φροντιστήριο» της Κυβέρνησης, για να μάθει πώς πρέπει να αντιμετωπίζει ένα τέτοιο ζήτημα. Βεβαίως, αν το κομμάτι των ιδεοληψιών ουσιαστικά παραμερίστηκε κατά κάποιον τρόπο, γιατί μπήκατε στην πραγματική πραγματικότητα, ωστόσο το ζήτημα της ανικανότητας παραμένει, γιατί έχουμε να μιλήσουμε με συγκεκριμένους αριθμούς και με απτά αποτελέσματα, τα οποία δεν φαίνονται ούτε από τα νούμερα ούτε από τις απαντήσεις, που μας δώσατε, κύριε Υπουργέ.

Βεβαίως, αυτό φαίνεται και από επίσημες απαντήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σε επερωτήσεις συναδέλφου Ευρωβουλευτού της Νέας Δημοκρατίας είναι συγκεκριμένη η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που λέει για το ποσό των εβδομήντα περίπου εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο έχει διατεθεί, αλλά δεν έχει απορροφηθεί από την ελληνική Κυβέρνηση, γιατί δεν ήταν έτοιμη. Αυτό είναι απτό αποτέλεσμα, που είναι ένα επιχείρημα στη φαρέτρα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, όταν σας μέμφεται και σας κατηγορεί για ανικανότητα.

Όπως, επίσης, δεν είναι απάντηση, κύριε Υπουργέ, η κατάθεση μιας μελέτης εμπειρογνωμόνων. Σε έναν κοινοβουλευτικό διάλογο και σε μια κοινοβουλευτική διαδικασία υψίστου επιπέδου ο Βουλευτής, επί παραδείγματι, της Νέας Δημοκρατίας δεν θα ανατρέξει στη νομολογία του επιστήμονα Ντελκάπριο και του Τούσμαν, όπου αυτές οι αναφορές είναι ουσιαστικά, που διακρίνουμε μέσα στην Επιτροπή, για να πάρουμε τις απαντήσεις που ζητάμε μέσω της διαδικασίας του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου σε πολύ συγκεκριμένα ερωτήματα, που έχουν να κάνουν με αριθμούς, πράξεις ή παραλείψεις της Κυβέρνησης όσον αφορά την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων.

Αν θέλετε, να σας δώσουμε και μια γκάμα χρηματοδοτικών εργαλείων. Υπάρχουν τέσσερα-πέντε, ξέρετε, που μπορείτε να αξιοποιήσετε. Το ένα είναι αυτό της επείγουσας και έκτακτης ανάγκης. Και μάλιστα σε αυτό το κομμάτι αναλωθήκατε ως απάντηση κυβερνητική, στο πώς αξιοποιήθηκε σε ένα μεγάλο βαθμό το κομμάτι αυτό της έκτακτης ανάγκης, που είναι μεν ένα κομμάτι, αλλά δεν είναι το μόνο, διότι το βασικό είναι των τακτικών πόρων, δηλαδή της αξιοποίησης των κονδυλίων των 509 εκατομμυρίων ευρώ που είναι μέσα από το ΕΣΠΑ, που είναι το δεύτερο κομμάτι και στο οποίο, φυσικά, δεν πήραμε επαρκείς απαντήσεις.

Επίσης, θα μπορούσατε να πάτε, που είναι μέσα από τα ελληνικά εθνικά προγράμματα, και να αποταθείτε στο ζήτημα της χρηματοδότησης της Frontex. Θα μπορούσατε να μιλήσετε και να ψαχθείτε στη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Υποστήριξης για το Άσυλο. Και, βεβαίως, υπάρχει και ένας μηχανισμός παροχής βοήθειας έκτακτης ανάγκης. Η Επιτροπή πρότεινε στις 2 Μαρτίου 2016 ένα νέο μέσο έκτακτης βοήθειας ύψους 700 εκατομμυρίων ευρώ. Μέσα σε αυτό το έκτακτο μέσο, που είναι περίπου 300 εκατομμύρια το 2016, 200 εκατομμύρια το 2017 και άλλα 200 εκατομμύρια το 2018, συμπεριλαμβάνονται τέτοιες δράσεις, που θα μπορούσατε να αξιοποιήσετε.

Βέβαια, τέλος, για να κλείσω τη δευτερομιλία μου, να σας πω ότι πάλι συνάδελφος Βουλευτής προσπάθησε να βοηθήσει έμμεσα. Βεβαίως, δεν πήραμε απάντηση στο ερώτημα. Σας το θέτω κι εγώ τώρα. Πρόκειται για ένα ερώτημα που έχει θέσει η συνάδελφος στον κ. Μοσκοβισί, αλλά δεν έλαβε καθαρές απαντήσεις.

Θα μπορούσε η ελληνική Κυβέρνηση να υποβάλει αίτημα για εξαίρεση των δαπανών από τα κριτήρια του Συμφώνου Σταθερότητας, των δαπανών που αφορούν την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης.

Αυτή είναι μια πρόταση ή ένας ελιγμός ή -αν θέλετε- μια κίνηση, την οποία θα μπορούσε να κάνει η ελληνική Κυβέρνηση. Προφανώς, δεν την έχει κάνει, για να μην μας έχει ενημερώσει σχετικά.

Κλείνω, λοιπόν, λέγοντας, ότι τελικά τα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα. Δεν ξέρουμε ποια είναι η απάντηση στο βασικό ερώτημα αυτής της επίκαιρης επερώτησης. Πόσα λεφτά θα χρειαστεί, τελικά, να επωμιστεί η πλάτη του κάθε φορολογούμενου πολίτη για το 2015 και για το 2016 για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης; Μπορούμε να ξέρουμε ακριβώς;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Όσα έδινε η Νέα Δημοκρατία το 2014.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Όσα έδινε η Νέα Δημοκρατία το 2014; Αυτό τι είναι; Η απάντηση στο γεγονός ότι υπάρχουν 600 εκατομμύρια ευρώ στο 2016, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος; Σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, 300 περίπου εκατομμύρια ευρώ επωμίστηκε ο φορολογούμενος πολίτης το 2015.

Άρα, έχουμε τουλάχιστον 900 εκατομμύρια ευρώ για το 2015 και το 2016, εκ των οποίων δεν έχουμε πάρει καθαρή απάντηση, κύριοι της Κυβέρνησης, πόσα από αυτά τελικά -τα τουλάχιστον 900 εκατομμύρια ευρώ, κοντά στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ- βαρύνουν την πλάτη του φορολογούμενου πολίτη.

Αυτή είναι η τελική -αν θέλετε- απάντηση που πρέπει να δώσετε και από εκεί θα φανεί κιόλας και πόσο καλά θα αξιοποιήσετε τα όποια εργαλεία διατίθενται από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την αντιμετώπισης της προσφυγικής κρίσης. Ευχαριστώ πολύ.