“Η υπερφορολόγηση είναι πολιτική ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και όχι του Μνημονίου” – Συνέντευξη στη THESSNEWS

Ας υποθέσουμε (εντελώς θεωρητικά) ότι ο αρχηγός του κόμματος σας σάς ανέθετε εν λευκώ να του γράψετε την πρώτη παράγραφο της ομιλίας του στη φετινή ΔΕΘ. Τι θα του γράφατε;

Πιστεύω πως ούτως ή άλλως, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα δείξει, ότι ήρθε η ώρα το βήμα της ΔΕΘ να ξαναγίνει δίαυλος πολιτικής σοβαρότητας και πολιτικής στοχοθέτησης και όχι λαϊκίστικης δημαγωγίας. Σ` αυτό το πνεύμα θα ήταν και η –εντελώς θεωρητική, όπως τη θέσατε- δική μου «πινελιά». Με ανάδειξη της ανάγκης, να αποκτήσει ξανά το πραγματικό της νόημα ο όρος «πολιτική δέσμευση», ώστε να αφορά όσα ο πολιτικός έχει μελετήσει επαρκώς και μπορεί να υλοποιήσει. Και παράλληλα ο ρεαλισμός και η κοινωνική ευαισθησία να «συναντηθούν» σε έναν φιλελεύθερο προγραμματικό λόγο που θα γεννά πραγματική και όχι φρούδα ελπίδα. Ελπίδα για μια ανάπτυξη που θα φέρει δουλειές.

Ας υποθέσουμε (εντελώς θεωρητικά) ότι ο αρχηγός του κόμματος σας σάς ανέθετε εν λευκώ να του γράψετε την πρώτη παράγραφο εκείνου του κομματιού της ομιλίας του στη φετινή ΔΕΘ, που αφορά τη Θεσσαλονίκη, τα προβλήματα και τις προοπτικές της. Τι θα του γράφατε; 

 

Η Θεσσαλονίκη έχει περισσότερες υποσχέσεις και σχέδια ανάπτυξης σε συρτάρια, απ` ότι …διασταυρώσεις δρόμων. Το θέμα είναι πως οι Θεσσαλονικείς έχουν κουραστεί να ακούν χωρίς να βλέπουν. Λίγα λόγια λοιπόν. Η πόλη έχει αναπτυξιακά εργαλεία, το λιμάνι, τη ΔΕΘ, το αεροδρόμιο, τη γεωγραφική της θέση. Κάποτε θα πρέπει η δυναμική αυτών των εργαλείων να αξιοποιηθεί ουσιαστικά. Αποφασιστικότητα λοιπόν χρειάζεται να εμπνεύσει. Αποφασιστικότητα δράσης. Και τα σχέδια υπάρχουν…

Ο θεσμός της ΔΕΘ προχωρά δυναμικά. Εάν είχατε τη δυνατότητα να κάνετε μία αλλαγή, να δώσετε μία κατεύθυνση στην πορεία της ποια θα ήταν αυτή;

Υπό ιδανικές συνθήκες και σε μια καλύτερη οικονομική συγκυρία, θα εργαζόμουν υπέρ της μετεγκατάστασης εκτός του κέντρου της πόλης. Ελπίζω να υπάρξουν στα επόμενα χρόνια, οι συνθήκες για να επαναφέρουμε στο προσκήνιο το σχετικό σχέδιο,  γιατί θα εξυπηρετούσε ταυτόχρονα τρεις στόχους.  Την περαιτέρω ενίσχυση το χαρακτήρα της ΔΕΘ ως πυλώνα ανάπτυξης και πεδίου προώθησης οικονομικών και αναπτυξιακών διεργασιών. Την αναβάθμιση του δυτικού τμήματος της Θεσσαλονίκης. Και τρίτον, την περιβαλλοντική αναβάθμιση του κέντρου της πόλης, τόσο με την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, όσο και με την μετατροπή της σημερινής έκτασης της ΔΕΘ σε μεγάλο μητροπολιτικό πάρκο.

Όλοι οι αναλυτές επισημαίνουν ότι με το πέρασμα στο φθινόπωρο ο απλός έλληνας πολίτης θα βρεθεί μπροστά σε μία φορολογική θύελλα. Θεωρείτε ότι μπορεί να αντέξει; Τι θα πρέπει να κάνει κατά τη γνώμη σας όποιος δεν αντέχει, όποιος έχει εξαντλήσει τη φοροδοτική του ικανότητα;

Κατ` αρχήν θα πρέπει να καταλάβει και ο τελευταίος πολίτης, ότι η φορολογική καταιγίδα που έρχεται, δεν είναι ούτε μνημονιακή επιταγή, ούτε …διολίσθηση του ΣΥΡΙΖΑ σε ντεμέκ «φιλελεύθερες» ή «δεξιές» πολιτικές. Αυτά είναι επικοινωνιακές ντρίπλες μια κυβέρνησης που προσπαθεί να επιβιώσει. Οι φόροι που έρχονται είναι αμιγώς πολιτική ΣΥΡΙΖΑ. Εντάσσονται σε μια αμιγώς αριστερή ιδεοληπτική πολιτική λογική, σύμφωνα με την οποία, απομυζούν το λαό, δήθεν για το λαό. Στην πραγματικότητα, απομυζούν ότι έχει απομείνει από τον ιδιωτικό τομέα και την κοινωνία, επειδή πιστεύουν πως θα επιβιώσουν πολιτικά, μετατρέποντας τον Δημόσιο Τομέα σε ένα φυτώριο κομματικής πελατείας και κομματικά υποτελούς συνδικαλισμού,  διαμηνύοντας πως τίποτα δεν θα αλλάξει όσο νοσογόνο κι αν είναι για το ελληνικό κράτος και την οικονομία. Σε κάθε περίπτωση, είναι μακριά από μένα η λογική του κινήματος «δεν πληρώνω» που εξέθρεψε η σημερινή κυβέρνηση ως αντιπολίτευση, στη βάση κομματικών επιδιώξεων και ιδεοληπτικών εμμονών. Ωστόσο, το «ούκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος», ως αρχαίο κι αν είναι, παραμένει μια αναντίρρητη αλήθεια.

Μπορεί να αποκλιμακώθηκε πρόσκαιρα η κρίση με τον ΟΑΣΘ, ωστόσο τα δομικά προβλήματα του παραμένουν. Πώς, κατά την άποψη σας μπορεί να βελτιωθεί η αστική συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη;

Η Θεσσαλονίκη έχασε επεισόδια… Το μετρό, που θα κινούσε αλλαγές στις συγκοινωνίες,  καθυστέρησε υπερβολικά. Ευθύνονται πολλοί παράγοντες,  όπως και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, που αντί να επιλέξει θετικό ρόλο σύνθεσης απόψεων, δίχασε την πόλη.  Το έχω ξαναπεί: η Θεσσαλονίκη είναι η πιο μελετημένη πόλη –και στον τομέα των συγκοινωνιών. Οι μελέτες, όμως, δεν υλοποιούνται. Ιδεοληψίες «βάλτωσαν» τη λύση του προαστιακού σιδηροδρόμου, ιδεοληψίες προώθησαν ιδέες ανεφάρμοστες, όπως το περίφημο τελεφερίκ, εις βάρος λύσεων ουσιαστικών. Στο πρόγραμμα των «Εντάξει» για το Δήμο Θεσσαλονίκης το 2014, είχαμε προτείνει αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών μετά την έναρξη λειτουργίας του μετρό, φυσικό διαχωρισμό των λεωφορειολωρίδων με ελαφρά ανύψωση και επέκταση, επιβατηγή σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με το υφιστάμενο δίκτυο –και προς δυτικά , με ένα τραμ εφικτό στην κατασκευή. Και επίσης, μετατροπή της Τσιμισκή σε οδό ελαφράς κυκλοφορίας.